آجوار یک چاشنی خوشمزه از بالکان است که به دلیل نیاز به حفظ برداشت فراوان فلفل قرمز به وجود آمده است. این دیپ یا اسپری فلفل قرمز تازه تر از خمیر فلفل قرمز است و در سس ها یا حتی روی نان تست خوشمزه است.

آجوار در کوزه

کلمه آجوار ظاهراً از ترکی آمده است خاویار، به معنی خاویار.

اما اگرچه این غذا در ترکیه نیز گسترده است، اما در واقع از بالکان است، نام و توزیع آن شاید گواهی بر اشتراک غذا و فرهنگ در سراسر امپراتوری در زمان عثمانی باشد.

آجوار چیست؟

آجوار یک چاشنی نگهداری شده بر پایه فلفل قرمز است. فلفل قرمز تفت داده می شود، سپس له می شود (خرد شده یا ریز خرد می شود) و در شیشه های شیشه ای نگهداری می شود.

تغییرات زیادی در آجوار وجود دارد، چه به صورت کلی و چه محلی. فلفل ها ممکن است ملایم یا تند باشند، و برخی ممکن است سبزیجات دیگری، به ویژه بادمجان ها را اضافه کنند.

نسخه سبز نیز وجود دارد، با استفاده از فلفل سبز با طعم پونه کوهی.

برخی از انواع «مدرن» که به صورت صنعتی تولید می شوند، ابتدا فلفل ها را خرد می کنند، سپس در روغن سرخ می کنند. این آسان تر است، اما نتیجه تقریباً یکسان نیست.

دلیل بیشتری برای ساختن خودتان!

یک روش مهم حفاظتی

به طور سنتی، آجوار را در پاییز به مقدار زیاد درست می کنند، زمانی که فلفل ها در بهترین حالت خود هستند. در مواجهه با چشم انداز یک زمستان طولانی بدون فلفل تازه (یا در واقع سبزیجات تازه)، این روشی عالی برای حفظ برداشت پربار بود تا زمانی که شیشه نهایی در نقطه ای از زمستان باز شود.

آجوار - دستور پخت - آشپزخانه ای در استانبول

زیرا من باور نمی کنم که هر کوزه ای تا بهار دوام بیاورد. خیلی خوب است که بتوان آن را دور نگه داشت.

آماده کردن آجوار برای ماندگاری در زمستان، همانطور که خانه‌دارهای صرب قبلاً انجام می‌دادند، فعالیتی زمان‌بر است که تعداد کمی از ما می‌توانیم با نیازهای زندگی امروزی خود سازگار شویم.

با این حال، در مقادیر کمتر، به سختی وقت گیر است. به خصوص اگر در مورد فلفل های خود خوش شانس باشید و آنها به راحتی پوست بگیرند (در اینجا همه فلفل ها یکسان نیستند).

اما حتی اگر آنها این کار را نکنند، من خیلی نگران نخواهم بود – چیزی مراقبه در مورد پوست کندن یک دسته کوچک فلفل وجود دارد. و اگر نمی‌توانید به فعالیت‌های مدیتیشن اهمیتی بدهید، مطمئن باشید که هنوز نه پیچیده است و نه خیلی طول می‌کشد.

نحوه استفاده از ajvar

آجوار فوق العاده همه کاره است. من آن را بیشتر به عنوان اسپری در صبحانه، روی یک تکه نان تازه یا نان تست، شاید با کمی پنیر و پراکندگی برگ های موشک استفاده می کنم.

همچنین به سس گوجه فرنگی یا در کنار گوشت قرمز اضافه می شود.

این دستور یک شیشه کوچک، تقریباً ۲۵۰-۳۰۰ میلی لیتر به دست می دهد.

 

آجوار - دستور پخت - آشپزخانه ای در استانبول

آجوار ( چاشنی بالکان )

بازده:
۲۵۰-۳۰۰ میلی لیتر (۱ فنجان)

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

عناصر

  • ۵-۶ فلفل قرمز رومانو (حدود ۵۰۰-۶۰۰ گرم) یا معادل فلفل دلمه قرمز معمولی
  • ۱ عدد بادمجان کوچک (حدود ۱۵۰-۲۰۰ گرم)
  • ۲ حبه سیر
  • ۱ قاشق چایخوری شکر
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر
  • نمک و فلفل

دستورالعمل ها

  1. فر را روی ۲۵۰ درجه سانتیگراد (۴۸۰ فارنهایت) تنظیم کنید.
  2. فلفل، بادمجان و حبه های سیر (روی پوست) را روی یک ورقه پخت پخش کنید. تفت دهید تا فلفل ها و بادمجان ها از بین بروند و بیرون سیاه و تاول زده شوند، برای حبه های سیر و فلفل ۳۰-۴۰ دقیقه (در صورت استفاده از فلفل دلمه ای بیشتر) و برای بادمجان تا یک ساعت. حداقل یک بار در حین سرخ کردن بچرخانید.
  3. فلفل ها را در یک کاسه بریزید و با یک فیلم یا یک درب محکم بپوشانید. هنگامی که به اندازه کافی خنک شد، پوست، هسته و دانه های فلفل ها را جدا کنید و گوشت را از حبه های بادمجان و سیر جدا کنید. بادمجان را چند بار به صورت ضربدری برش دهید تا لقمه های بلند و رشته ای نداشته باشید.
  4. فلفل، بادمجان و سیر را با مواد باقیمانده با میکسر یا ماشین آشپزخانه مخلوط کنید تا مخلوط به بافت دلخواهتان برسد. من کلفت خودم رو ترجیح میدم نمک و فلفل و در صورت نیاز آب لیموترش یا شکر بیشتری مزه دار کنید. آجوار اگر در ظرف تمیز و محکم در بسته نگهداری شود، چند روز در یخچال نگهداری می شود. پوشاندن کمی روغن زیتون عمر آن را بیشتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من