آرایس برای مدت طولانی بخشی از فرهنگ غذایی شام بوده است، اما اخیراً به یکی از معروف ترین غذاهای منطقه تبدیل شده است.

آرایز چیست و از کجا می آید؟

آرایس یک غذای لبنانی پیتا است که با مخلوط گوشت چرخ کرده ادویه دار پر شده است. این غذا سرخ شده، پخته شده یا کبابی روی گریل در فضای باز است تا قهوه ای طلایی شود و – معمولاً – با سس تاهینی سرو می شود. خوشمزه – لذیذ! و مطمئناً یکی از شام های مورد علاقه من در شب.

در کتاب مهم او کتاب جدید غذای خاورمیانهکلودیا رودن، که اولین بار در سال ۱۹۶۸ منتشر شد، می نویسد که آرایه از نظر تاریخی بیشترین ارتباط را با غذاهای لبنانی دارد. پس از بررسی لیست مواد تشکیل دهنده، این نسبتاً واضح به نظر می رسد. نان پیتا، مخلوط ادویه گرم کننده، سس تاهینی. اساساً لوانتینی تر از این نمی شود!

در لبنان، آرایس معمولاً به عنوان پیش غذا سرو می‌شد. در روزگار ما اغلب به عنوان یک غذای خیابانی در نظر گرفته می شود.

آرایه های طلایی در یک کاسه با گوجه فرنگی تازه خرد شده، خیار و جعفری تازه. تصویر از منظر سطح چشم دیده می شود. و کاسه روی یک رانر سبک و طرح‌دار با لیوان‌ها و کاسه‌ها در پس‌زمینه دیده می‌شود.

یک غذای نسبتا ناشناخته در خارج از لبنان، آرایه‌ها پس از اینکه اسرائیلی‌ها آن را گرفتند به شهرت مدرن رسید. ابتدا در بخش‌های شمالی کشور، قبل از انتشار به بقیه اسرائیل و یهودیان دیاسپورا در سراسر جهان.

در واقع، تقریباً هر نویسنده اسرائیلی کتاب آشپزی در قفسه من یک دستور غذا ارائه می دهد، اما تقریباً هیچ یک از غذاهای شامی. این همان جایی بود که من برای اولین بار در سفر به تل آویو و بعداً از کتاب های آشپزی نویسندگان اسرائیلی، آرایه ها را امتحان کردم.

متأسفانه، در حالی که اشتیاق اسرائیلی به این غذا کمک کرده تا مخاطبان جدیدی را جذب کند، همچنین بسیاری از تاریخچه این غذای لبنانی در این روند پاک شده است. اما شما آن را دارید!

چند نکته برای ساخت آرایه

ساخت آرایه ها بسیار ساده و سرراست است، اگرچه چند انتخاب دارید. در زیر می توانید دستور العمل آرایه های من را پیدا کنید.

دو روش ساخت آرایه

دو روش کاملاً متفاوت برای ساخت آرایه وجود دارد.

یکی مثل کلودیا رودن عمل می کند. این شامل سرخ کردن گوشت چرخ شده قبل از پر کردن آن در پیتا است. سپس پیتاها دوباره سرخ می شوند.

بیشتر بخوانید :  حمص با گوشت گاو ادویه دار بهارات

روش دوم پیتاها را با پر کردن گوشت خام اضافه می کند. این بدان معناست که باید پیتاها را کمی بیشتر سرخ کنید تا مطمئن شوید که گوشت کاملاً پخته شده است.

من روش دوم را ترجیح می دهم. نه تنها راحت تر است، بلکه نتیجه نهایی آبدارتر است و کاراملی شدن گوشت سرخ شده را در غذای آخر از دست نمی دهم.

نان پیتا روی یک سینی نگه داشته شده خرید یک نان اصلی با یک پیراهن تیره. زاویه تقریباً افقی به نان پیتا است که در پارچه آبی و سفید ترکی پیچیده شده است.
من همیشه نان پیتای خانگی را در فریزر نگه می‌دارم، اما اگر دوست دارید می‌توانید از یک نان باکیفیت که در مغازه خریده‌اید استفاده کنید.

پیتا

برای اینکه پیتا هنگام پر کردن از هم جدا نشود، دوست دارم آن را چند ثانیه در مایکروویو یا روی تابه داغ داغ کنم. این کار کار با آن را راحت تر می کند.

گفته می شود، اگر در جاهایی ترک بخورد، چندان مهم نیست. فقط سعی کنید تا جایی که می توانید آن را اصلاح کنید. به هر حال گوشت باید همه چیز را کنار هم نگه دارد.

مخلوط گوشت چرخ کرده

در بیشتر دستور العمل های آرایه از گوشت چرخ کرده استفاده می شود، اما گوشت چرخ کرده بره یا ترکیبی از این دو نیز بسیار خوب عمل می کند.

پس از ترکیب شدن، من دوست دارم مخلوط گوشت را قبل از پر کردن، تقریباً به اندازه نصف پیتا صاف کنم. بزرگتر از این، و برای من سخت است که وارد جیب پیتا شوم بدون اینکه هیچ کدام از آنها جدا شوند.

سپس آن را تا جایی که می‌توانم با انگشتانم صاف می‌کنم قبل از فشار دادن آن در تابه با قابلمه بزرگ. هر سطح بزرگ و مسطحی این کار را انجام می دهد.

طرز سرخ کردن آرایه

من معمولا از یک ماهیتابه چدنی بزرگ برای سرخ کردن آرایه ها استفاده می کنم، البته اگر از آن ها استفاده می کنید یک تابه نچسب نیز کار می کند. ابتدا پیتاها را با روغن زیتون می‌مالم تا سطح نان ترد و طلایی شود. از آنجایی که قیمه خام است، دقت کنید که از حرارت زیاد استفاده نکنید. باید بتوانید گوشت را بدون سوختن نان پیتا بپزید.

برای کمک به حفظ شکل و اطمینان از پخش شدن گوشت در تمام گوشه های جیب پیتا، من دوست دارم آرایه ها را در مراحل اولیه سرخ کردن فشار دهم. من برای این کار از گلدان استفاده می کنم، اما هر ابزار سنگین، بزرگ و تخت برای این کار کار می کند.

بیشتر بخوانید :  مربای آلبالو ترکی
یک دست در حال فشار دادن یک قابلمه خالی است که روی یک آرایه در یک تابه داغ نشسته است.
من دوست دارم هنگام سرخ کردن آرایه ها را با قابلمه فشار دهم.

پیشنهاد خدمت

به گفته کلودیا رودن، رستوران‌های لبنانی قبلاً قاچ‌هایی از آرایه را به عنوان پیش غذا سرو می‌کردند. با این حال، او پیشنهاد می‌کند که اگر در وعده‌های بزرگتر سرو شود، به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی خوب عمل می‌کند.

اگر مهمان دارید، آرایه ها در یک چهارم یا ششم به عنوان میان وعده یا مزه داغ در کنار چند غذای دیگر عالی سرو می شوند.

من معمولاً آرایه را به عنوان یک شام سریع و آسان در شب می‌خورم. اگر به‌عنوان غذای اصلی سرو می‌شود، به ازای هر نفر ۱ تا ۱/۱ آره نیاز دارید (بزرگ‌خورها دو عدد می‌خواهند).

سس تاهینی اختیاری است، اما نه واقعاً: واقعاً به بالا بردن ظرف به سطح بعدی کمک می کند. در عرض چند دقیقه ترکیب می شود و با گوشت و ادویه های گرم کننده بسیار خوب می شود. اگر تاهینی دوست ندارید، می توانید سس سیر مانند توم لبنان را جایگزین کنید.

سس تاهینی را روی آرایه های طلایی در یک کاسه با گوجه فرنگی تازه خرد شده، خیار و جعفری تازه بریزید. تصویر از منظر سطح چشم دیده می شود.

هر طور که آن را سرو می کنید، مطمئن شوید که مقدار زیادی سالاد تازه، سبزیجات خرد شده یا سبزیجات تازه در کنار آن ارائه می شود. من برگ های سالاد سبز ملایم، برگ های جعفری تازه و چند سبزی فصلی را دوست دارم. گوجه فرنگی و خیار (مطابق تصویر) در تابستان، هویج و شلغم یا چغندر در زمستان. کمی ملاس انار بریزید و

سبزیجات ترشی نیز یک غذای عالی برای این غذا هستند.

آرایس (پیتا پر گوشت خاورمیانه)

بازده:
۲-۳ وعده

پیتا شکم پر طلایی با گوشت ادویه دار و همراهی تاهینی خوشمزه.

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کم ترش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن همه کاره نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم ششدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بیشتر بخوانید :  نمایندگی برسادیس

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

عناصر

  • ۴ نان پیتا
  • روغن زیتون، برای مسواک زدن نان ها
  • سالاد تازه و سبزیجات به میزان دلخواه

فیلینگ گوشت

  • ۱ عدد پیاز متوسط، ربع شده
  • ۲ حبه سیر
  • ۱۵ گرم (یک مشت سخاوتمندانه) جعفری برگ تخت (بدون ساقه ضخیم)
  • ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند (یا مخلوط)
  • ۱ ½ قاشق چایخوری ۷ ادویه لبنانی یا فلفل دلمه ای آسیاب شده و کمی دارچین آسیاب شده
  • ۱ قاشق چایخوری پل بیبر (فلفل حلب)
  • ½ قاشق چایخوری نمک
  • ¼ قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده

تاهینی تاراتور

  • ۱۰۰ میلی لیتر (۱۲۰ گرم) تاهین (کم ½ فنجان)
  • ۳ قاشق غذاخوری (۴۵ گرم) آب لیمو
  • ج ۱۰۰ میلی لیتر آب (کم ½ فنجان)
  • ۱ حبه سیر ریز له شده با کمی نمک
  • ¼ قاشق چایخوری زیره آسیاب شده
  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری برگ جعفری ریز خرد شده (اختیاری)
  • نمک

دستورالعمل ها

  1. برای تهیه تاهینی تاهینی، تاهین و آبلیمو را با هم ترکیب کنید. پس از غلیظ شدن، به اندازه کافی آب اضافه کنید تا قوام کمی غلیظتر از خامه دوبل به دست آید. سیر و زیره را اضافه کنید، سپس با نمک مزه دار کنید. روی آن را با جعفری برگ تخت (که برای تاهینی تاراتور سنتی است، اما برای این دستور اختیاری است) روی آن قرار دهید.
  2. پیاز، سیر و جعفری با برگ صاف را به غذاساز اضافه کنید و خرد کنید تا ریز خرد شود. یا اینکه با دست خیلی ریز خرد کنید. به همراه مواد باقیمانده برای فیلینگ گوشت به یک کاسه اضافه کنید. مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند. آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید و به اندازه نصف پیتاها برگرهای مسطح خشن فشار دهید.
  3. لابه لای هر نان پیتا یک شکاف ایجاد کنید. مخلوط گوشت را با انگشتان خود پر کنید تا مخلوط به طور مساوی در سراسر نان پخش شود. نان پر شده را با قابلمه یا مشابه آن صاف کنید. لازم است نان کاملاً صاف باشد، در غیر این صورت، پختن آن زمان زیادی طول خواهد کشید. بیرون را با روغن زیتون بمالید. این کار را با پیتاهای باقی مانده تکرار کنید.
  4. یک ماهیتابه ته ضخیم را روی حرارت متوسط/کم گرم کنید. تا جایی که می توانید آرایه ها را قرار دهید (معمولا یک یا دو عدد، بسته به اندازه تابه شما). آنها را به آرامی با یک قابلمه فشار دهید. سرخ کنید تا دو طرف آن طلایی شود و گوشت کاملاً پخته شود، هر طرف ۳ تا ۴ دقیقه. آنقدر این کار را تکرار کنید تا همه آرایه های خود را بپزید. اگر دوست دارید، در فر با دمای ۷۰ درجه سانتیگراد (۱۷۰ درجه فارنهایت) در حین آماده سازی دسته های بعدی گرم نگه دارید.
  5. بسته به اینکه آنها را به عنوان غذای اصلی یا میان وعده یا مزه سرو کنید، هر آرایه را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید. بلافاصله با تاهینی تاراتور و سالاد/سبزیجات سرو کنید.

یادداشت

اگر ندارید ۷-ادویه لبنانیفلفل دلمه ای آسیاب شده را جایگزین کنید و یک یا دو عدد دارچین به آن اضافه کنید.

ساختن جلو؟ مخلوط گوشت را از ۲۴ ساعت قبل آماده کرده و در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید. همچنین می‌توانید تاهینی را از روز قبل درست کنید، اگرچه ممکن است به مقداری آب و کمی نمک برای بازیابی بافت و طعم مناسب نیاز داشته باشد. سالاد را تا حد امکان نزدیک به سرو آماده کنید.

باقی مانده؟ آرایه ها بهتر است تازه پخته شوند، اما باقیمانده آن را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. به آرامی در فر یا ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا گرم شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من