اگر تا به حال به ترکیه رفته باشید، احتمالا با ayran برخورد کرده اید. این نوشیدنی ماست ترکی بسیار محبوب تقریباً در این کشور وجود دارد و به ویژه در کنار کباب محبوب است.

آیران یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در میان ترک‌ها از زمان کوچ‌نشینی در منطقه آسیای مرکزی بوده است. پس از کشف ماست، ترک‌ها به سرعت راهی برای خوش‌مزه‌تر کردن محصول شیر پرورشی کمی تلخ پیدا کردند: با رقیق کردن آن با کمی آب و اضافه کردن نمک.

از این رو، آیران متولد شد.

از آن زمان، هم سنت و هم محبوبیت این نوشیدنی برای هزاران سال تقریباً بدون تغییر در میان ترک‌ها باقی مانده است، حتی فراتر از آن گسترش یافته است. آریایی‌ها در انواع (و نام‌های) مختلف نیز در شرق و غرب ترکیه، در مناطقی مانند ایران، عراق، لبنان، آذربایجان و بالکان بسیار محبوب هستند.

نحوه نوشیدن آیران

ترک ها ماست زیاد می خورند. ماست طبیعی در کنار غذاهای خوش طعم. بنابراین جای تعجب نیست که آیران به ویژه با گوشت کبابی و سرخ شده محبوب است.

در واقع، فوق العاده خوب کار می کند. نت های ملایم و تند، اومامی و چربی گوشت را کاملا متعادل می کند.

من هم مثل خیلی ها در ابتدا شک داشتم. اکنون، من اولین کسی هستم که در آن بازدید نادر از یک رستوران کبابی، آیران را سفارش دادم…

آیران (نوشیدنی ماست ترکی) - دستور غذا / آشپزخانه ای در استانبول

از آیران نیز ممکن است به تنهایی لذت برده شود. مخصوصاً در تابستان که در روزهای گرم بسیار مفید است.

اگرچه انواع تجاری در هر گوشه فروشی موجود است، هیچ چیز بهتر از انواع خانگی نیست. و درست کردنش فقط دو دقیقه طول میکشه!

طرز تهیه آیران

درست کردن آیران خانگی نمی تواند آسان تر باشد. فقط به سه ماده نیاز دارد: ماست، آب و نمک.

برای بهترین نتیجه، از مخلوط کن استفاده کنید. این باعث می شود که مواد به درستی با هم مخلوط شوند و کف خوبی روی آن ایجاد شود.

چه ماستی استفاده کنیم

هنگام تهیه آیران، نتیجه تقریباً کاملاً به کیفیت ماست استفاده شده بستگی دارد.

من به اندازه کافی خوش شانس هستم که می توانم ماست خانگی را که روزانه تازه تهیه می شود، از فروشگاه پنیر محلی خود تهیه کنم. حتی گاهی خودم درست می کنم. اصلاً سخت نیست و طعم آن به مراتب از برندهای تجاری برتر است.

البته همه افراد این تجمل را ندارند که بتوانند ماست خانگی تازه را به صورت محلی خریداری کنند. و بیشتر آنها به اندازه کافی ماست نمی خورند تا تعهد زمانی خود را برای تهیه ماست توجیه کنند.

آیران (نوشیدنی ماست ترکی) - دستور غذا / آشپزخانه ای در استانبول

ماست خریداری شده در مغازه هنگام درست کردن آیران نیز خوب عمل می کند، اما مطمئن شوید که مارکی را انتخاب کنید که واقعاً دوست دارید. به نظر من، هنگام تهیه این نوشیدنی ماست ترکی، یک ماست تند بهتر از یک خامه ای عمل می کند. اما شما انجام می دهید.

اگر از ماست یونانی یا هر نوع ماست غلیظ دیگری استفاده می کنید، ممکن است مجبور شوید کمی بیشتر از دستور زیر آب مصرف کنید.

چگونه می توان آن فوم را در بالا قرار داد

برای بسیاری از ترک ها، فوم بالای آن نقطه برجسته ayran است.

مگر اینکه برای یک فرآیند نسبتا پیچیده که شامل مواد بیشتری از ماست، آب و نمک است آماده نباشید، دستیابی به همان سطح کفی که در بسیاری از رستوران های کبابی در خانه پیدا می کنید دشوار است.

آیران از شیر در رستوران Ciğeristan در آکسارای استانبول / آشپزخانه ای در استانبول
آیران از شیر در رستوران Ciğeristan در آکسارای استانبول

برخی از دستور العمل ها پیشنهاد می کنند برای افزایش مقدار کف، مقداری از آب را جایگزین آب گازدار کنید. وقتی تست کردم متوجه تفاوتی نشدم.

برخی افراد نعناع خشک یا تازه را به عیاران اضافه می کنند. این به آن طعم کمی با طراوت می دهد. من دشت آیرانم را ترجیح می دهم. به خصوص اگر آن را در کنار گوشت مصرف کنم.

برخی از دستور العمل ها، به ویژه آنهایی که معتبر نیستند، اضافه کردن خیار ریز خرد شده را نیز پیشنهاد می کنند. مطمئنم خوشمزه است اگر دوست دارید کمی اضافه کنید، اما ترکی نیست. برای من، این بیشتر شبیه cacık است، معادل ترکی tzatziki، که ممکن است به عنوان سوپ با آب رقیق شده نیز سرو شود.

این دستور دو فنجان به دست می دهد.

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

آیران (نوشیدنی ماست ترکی) - دستور غذا / آشپزخانه ای در استانبول

آیران (نوشیدنی ماست ترکی)

بازده:
۲ فنجان

عناصر

  • ۳۰۰ میلی لیتر ماست مرغوب
  • ۲۰۰-۳۰۰ میلی لیتر آب بسیار سرد
  • نمک واسه مزه، نمک برای طعم دادن

دستورالعمل ها

  1. ماست، آب و نمک را به مخلوط کن اضافه کنید. من تقریبا استفاده میکنم ۱/۴ قاشق چایخوری نمک. آنقدر هم بزنید تا کمی کف روی آن تشکیل شود، یک دقیقه یا بیشتر.
  2. اگر از طعم و قوام آن راضی هستید، بلافاصله سرو کنید. اگر نه، مقدار بیشتری ماست، آب یا نمک اضافه کنید و قبل از سرو چند ثانیه هم بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من