لیموهای کنسرو شده لیموهایی هستند که در آب نمک و آبلیمو نگهداری می شوند. طعم لیمویی شدیدی دارد و به خورش‌ها، سس‌های سالاد و غیره طعم فوق‌العاده‌ای می‌افزاید. می توانید آنها را بخرید یا به راحتی در خانه درست کنید. در اینجا نحوه درست کردن لیموهای کنسرو شده خانگی آورده شده است!

لیموهای نگهداری شده از کجا هستند؟

مفهوم نگهداری و ترشی کردن بسیار رایج است. این یک راه عالی برای حفظ فضل هر محصول در طول سال است.

بنابراین جای تعجب نیست که لیموهای نگهداری شده در چندین فرهنگ غذایی رایج هستند.

امروزه، بیشتر با غذاهای مراکشی و همچنین غذاهای جدید با الهام از خاورمیانه یا شمال آفریقا مرتبط است.

لیموهای نگهداری شده نیز در غذاهای جنوب آسیا بسیار رایج است. احتمالاً در نتیجه استعمار هند، آنها در قرن نوزدهم انگلستان نیز رایج بودند. آنها از آن برای سس استفاده می کردند، به عنوان مثال برای همراهی با گوشت گوساله یا سالمون.

لیموهای نگهداری شده چیست؟

لیموهای کنسرو شده لیموهایی هستند که در آب نمک لیمو ترشی شده اند. بیشتر غذاها از لیموهای کوچکتر برای این استفاده استفاده می کنند.

فرآیند تخمیر ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. لیموها را می توان به صورت کامل ترشی، نصف کرد، برش داد یا به شکل دیگری برش داد. هر سبک نتیجه کمی متفاوت به همراه دارد.

درست کردن لیموهای کنسرو شده

لیموی نگهداری شده چه طعمی دارد؟

لیموی کنسرو شده طعمی به شدت لیمویی، کمی ترش و شور دارد. پوست بسیار ارزشمندتر از استفاده از پوست لیموی تازه یا آب لیمو است و به عطر و طعم بسیار بیشتری اضافه می کند.

حتی دلایل علمی وجود دارد که چرا لیموهای نگهداری شده خوشمزه تر از لیموهای تازه هستند!

گوشت را نیز می توان استفاده کرد، اما به شدت شور و ترش است. بنابراین باید با احتیاط استفاده شود. من شخصاً به ندرت از آن استفاده می کنم.

از آنجایی که آنها بسیار شور هستند و طعم متفاوتی دارند، لیموهای نگهداری شده جایگزین مستقیمی برای لیمو نیستند. با این حال، شما می توانید با پیروی از روش زیر در ۱۰ دقیقه به یک جایگزین مناسب برسید.

از کدام لیمو برای نگهداری در خانه استفاده کنید

به طور سنتی از لیموهای بسیار ریز برای ترشی استفاده می شود. دستیابی به اینها می تواند دشوار باشد. خوشبختانه، لیموهای معمولی برای تهیه لیموهای خانگی نیز به خوبی کار می کنند.

اما حتما از لیموهای آبدار و بدون موم استفاده کنید.

استفاده از لیموهای موم نشده مهم است، زیرا در غیر این صورت موم با ترشی های شما مخلوط می شود. علاوه بر این، شما در درجه اول پس از آماده شدن از پوست استفاده خواهید کرد.

لیموهای ارگانیک معمولاً بدون موم هستند. همچنین می توانید موم لیموی موم شده را با آب داغ و برس نیمه سخت بشویید.

طرز تهیه لیمو ترش خانگی

نظرات قوی در مورد نحوه درست کردن لیموترش کامل در خانه وجود دارد. حقیقت این است که اکثر روش‌هایی که شامل لیمو و نمک زیادی می‌شوند که چندین هفته می‌مانند، مؤثر هستند.

من از روشی پیروی می کنم که اساساً لیمو را از طریق دو برش عمیق باز می کند که تقریباً آن را به چهار قسمت می کند. این اجازه می دهد تا فضای زیادی برای نفوذ نمک و حفظ لیموها وجود داشته باشد.

روش‌های دیگر از جمله برش، نصف کردن، خرد کردن یا حتی رها کردن کامل آنها.

هر روش برای حفظ شدن به زمان متفاوتی نیاز دارد. هرچه بیشتر آن را خرد کنید، روند سریع‌تر انجام می‌شود (و معمولاً نتیجه نهایی شما شورتر خواهد بود).

هر روشی را که انتخاب کنید، تنها چیزی که نیاز دارید لیمو، نمک درشت و یک شیشه ترشی بزرگ است.

دستور العمل زیر برای روش ترجیحی من از (تقریباً) لیمو ترش شده است.

لیمو تقریبا یک چهارم.
نمک درشت را به لیمو اضافه کنید.
مقدار زیادی نمک درشت اضافه کنید. عکس: بهار کیتاپچی
محکم در یک شیشه قرار دهید. عکس: بهار کیتاپچی

با این روش لیموها رو ۴۸ ساعت فقط با نمک میذارم. نمک مقدار زیادی مایع را از لیموها خارج می کند.

اگر بعد از ۴۸ ساعت مایع به اندازه ای نیست که لیموها را کاملاً بپوشاند، با آب لیموی اضافی پر کنید.

بعد از آن، ۱۲ روز دیگر، در مجموع ۱۴ روز، آنها را در یک مکان روشن می گذارم. روزی یک بار آنها را می چرخانم.

در نهایت قبل از شروع استفاده، دو هفته در یخچال می گذارم. این به توسعه بیشتر طعم ها کمک می کند.

تهیه لیموهای نگهدارنده با این روش در مجموع ۴ هفته طول می کشد، البته اگر واقعاً لازم بود می توانید بعد از ۲ هفته از آن استفاده کنید.

لیموهای نگهداری شده خانگی در شیشه های روی میز مرمر، از بالا، با لیموهای تازه در سمت چپ و لیموهای آماده در سمت راست
سمت چپ، دسته تازه آماده برای ترشی. درست است، آماده استفاده از لیموهای خانگی نگهداری شده که به مدت ۴ هفته ترشی شده اند. عکس: بهار کیتاپچی

چقدر نگه می دارند؟

لیموهای نگهداری شده حداقل به مدت ۶ ماه در یخچال نگهداری می شوند. فقط مطمئن شوید که هر بار که یک تکه را از شیشه بیرون می آورید از کارد و چنگال تمیز استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که پس از هر بار استفاده در شیشه را به خوبی ببندید و ببندید.

آخرین بسته من بیش از یک سال در یخچال ماندگاری داشت، و هنوز هم وقتی از آخرین قطعه استفاده کردم، بسیار خوب بود.

اما مانند هر غذا: قبل از هر بار مصرف از حواس خود استفاده کنید. اگر بو یا مزه آن بد است، احتمالاً بهتر است از آن استفاده نکنید. من این کار را هر بار انجام می‌دهم، چه لیموهای نگهداری شده تازه تهیه شده باشند و چه یک سال است که در یخچال من مانده‌اند.

لیموهای نگهداری شده خانگی در شیشه ای روی میز مرمری که از بالا دیده می شود
لیموهای نگهداری شده خانگی، آماده برای استفاده. عکس: بهار کیتاپچی

جایگزین لیموی نگهداری شده: لیموهای شور سریع

اگر نمی توانید چهار هفته صبر کنید تا لیموهای ذخیره شده خود آماده شوند، می توانید لیموهای شور را جایگزین کنید. آنها را با جوشاندن پوست لیمو (فقط تکه های زرد) در آب لیمو و نمک خود به مدت ۱۰ دقیقه درست می کنید.

من این روش را از نویسنده کتاب آشپزی آنا جونز یاد گرفتم. اگر قبلاً مشترک نشده اید، در خبرنامه او مشترک شوید و یکی از کتاب های درخشان او را دریافت کنید!

این روش نتیجه بسیار خوبی دارد که هم به شدت لیمویی و هم نمکی است، اما عمق عطر و طعم لیموهای حفظ شده را نخواهد داشت. طعم لیموهای سریع شور نیز تندتر از لیموهای نگهداری شده است.

به این ترتیب، جایگزین بهتری نسبت به پوست و آب لیموی تازه است، اما هنوز هم ارزش لیموهای نگهدارنده را دارد (یا خریداری کنید).

نحوه استفاده از لیموهای نگهداری شده

لیموهای کنسرو شده معمولاً در خورش‌ها، سس‌ها و سس‌های سالاد استفاده می‌شوند، اما می‌توانید در هر جایی که می‌خواهید طعم لیمویی و شوری داشته باشید، استفاده کنید. من دوست دارم از آنها در پاستا، ریزوتو و حتی در تکه های کوچک در سالاد غلات یا حبوبات استفاده کنم.

معمولاً فقط از پوست (پوست و مغز) استفاده می شود. این لطیف ترین طعم را دارد. می توانید آن را ریز خرد کرده یا له کنید تا خمیر شود.

گوشت معمولاً برای استفاده خیلی شور است، اما می توان از آن برای طعم دادن به سس ها یا خورش ها استفاده کرد. فقط مراقب مقادیر باشید ممکن است به نمک دیگری نیاز نداشته باشید!

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

لیموهای نگهداری شده خانگی در شیشه ای روی میز مرمری که از بالا دیده می شود

لیموهای نگهداری شده خانگی

بازده:
۱ شیشه بزرگ

چاشنی اعتیاد آور که با هر چیزی سازگار است و در خانه بسیار آسان درست می شود

عناصر

  • ۸ تا ۱۰ لیمو بدون موم (من از انواع ارگانیک استفاده می کنم)
  • آب لیمو اضافی (ممکن است لازم باشد یا نباشد)
  • نمک درشت

دستورالعمل ها

  1. لیموها را از وسط از طول برش دهید تا تقریباً نصف شود، اما ۲ سانتی متر یا بیشتر از ساقه آن را بگذارید تا مطمئن شوید لیمو به هم چسبیده است. یک برش دیگر با زاویه ۹۰ درجه ایجاد کنید تا برش عرضی داشته باشید (اگر گیج کننده است به تصاویر بالا مراجعه کنید).
  2. مقدار زیادی نمک درشت به دهانه لیموها اضافه کنید، حداقل دو قاشق چایخوری در هر لیمو. آنها را محکم در یک شیشه استریل بسته بندی کنید.
  3. در شیشه را ببندید و درب آن را ببندید و به مدت ۲ روز در پنجره ای ترجیحاً در پنجره ای که کمی نور خورشید می خورد قرار دهید. در این مرحله، لیموها باید به اندازه کافی آب آزاد کرده باشند تا همه چیز را بپوشاند. اگر نه، آبلیمو بیشتری اضافه کنید تا تمام لیموها کاملاً پوشیده شوند، سپس در شیشه را ببندید و دوباره ببندید.
  4. شیشه را در مجموع ۱۴ روز در پنجره بگذارید و گهگاه شیشه را بچرخانید (هر یا دو روز خوب است).
  5. بعد از ۱۴ روز شیشه را به یخچال منتقل کنید. شما می توانید از قبل از آنها استفاده کنید، اما اگر قبل از باز کردن شیشه آنها را ۱۴ روز دیگر بگذارید، بهتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من