با همه سادگی اش، منمن چیزی جز مکاشفه نیست. تخم مرغ، همزده شده در یک سس ساده از گوجه فرنگی، فلفل و پیاز (اگرچه مورد دوم مورد بحث است). تخم‌مرغ ترکی بهترین راه برای شروع روز است!

به پیاز یا نه به پیاز. وقتی صحبت از منمن می شود، این سوال است.

Vefat Milor، مسلماً مشهورترین منتقد رستوران و غذای ترکیه، چند سال پیش این سوال را در توییتر مطرح کرد. نمی‌دانم او انتظار پاسخ را داشت یا نه. شاید او این کار را کرده است و به همین دلیل است که آن را پست کرده است.

این مناظره روزها ادامه داشت و صدها هزار ترک در نظرسنجی نظر خود را در نظر گرفتند. در نهایت، نتیجه به ۵۰/۵۰ نزدیکتر از رای بدنام بریتانیا برگزیت بود.

منمن چیست؟

منمن معروف ترین و با ارزش ترین غذای صبحانه خانگی در ترکیه است.

من گاهی اوقات از آن به عنوان تخم‌مرغ با سبزیجات یاد می‌کنم، اما با توجه به نسبت‌هایی که اغلب آشپزهای ترک استفاده می‌کنند، شاکشوکای له شده احتمالاً توصیف بهتری است.

منمن در تابه روی سینی با سبزیجات، زیتون و نان
عکس: بهار کیتاپچی از کتاب دوم من بادمجان و تاهینی (موجود به زبان نروژی).

هرچند این توضیح را به هیچ ترکی پیشنهاد نکنید. آنها نسخه مخصوص به خود را از شاکشوکا دارند، که با غذای تونسی منشأ که بسیاری از دنیای غرب را طوفان کرده است متفاوت است. قابل ذکر است که شامل هیچ تخم مرغی نمی شود.

تخم‌مرغ‌های همزده در سس گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و برای ۵۰ درصد جمعیت، پیاز. به طور خلاصه باور نکردنی، زمانی که گوجه فرنگی شیرین و آبدار است. اما در زمستان هم خوشمزه است. من آن را در ماه های زمستان نروژ با کنسرو گوجه فرنگی درست کردم و این هم خوشمزه است. نه به آن تازه و تابستانی، شاید، اما هنوز هم بسیار شیک تر.

صبر یک فضیلت است

وقتی صحبت از پخت و پز منمن می شود، صبر یک فضیلت است. کلید دستیابی به بهترین طعم این است که سبزیجات را به آرامی و در مقادیر سخاوتمندانه روغن زیتون با کیفیت خوب بپزید.

شما هیچ تکه ای قهوه ای یا سوخته نمی خواهید، بنابراین بیش از یک ثانیه اجاق گاز را ترک نکنید.

منمن (تخم مرغ آسیاب شده ترکی) در تابه مسی سنتی ترکیه

شما همچنین هیچ مقاومتی از سوی پیاز یا فلفل نمی‌خواهید، بنابراین وقتی درد گرسنگی شروع می‌شود و وسوسه می‌شوید که تخم‌مرغ را بیندازید، تسلیم نشوید، حتی اگر پیاز هنوز لقمه‌ای دارد. پیاز و فلفل باید کاملاً نرم و طعم شیرین داشته باشند.

در ترکیه، فلفل‌های سبز متنوعی وجود دارد که به همان اندازه برای خوردن خام مناسب هستند و در غذاهای پخته‌شده مانند این خوشمزه هستند. من انواع مختلفی را ترجیح می دهم که معمولاً فقط به عنوان فروخته می شوند فلفل روستایی (کوی بیبری). آنها شبیه فلفل دلمه ای کوچک، اما بلندتر با دیواره های بسیار نازک هستند که یادآور فلفل های پادرون اسپانیایی است. در حالی که انواع با دیواره‌های نازک (همانطور که همه انواع ترکی دارند) بهترین گزینه برای منمن است، فلفل دلمه‌ای سبز نیز موثر است.

در روزهای اولیه آشپزی ترکی، چون هنوز جذابیت فلفل سبز را کاملا درک نکرده بودم، فلفل قرمز رومانو را جایگزین کردم. من مدتهاست که این عمل را کنار گذاشته ام، اگرچه آنها در عکس همراه با این دستور غذا باقی مانده اند. فلفل سبز در زمان پخته شدن کمتر شیرین است، در کنار پیاز و گوجه فرنگی بهتر عمل می کند. این امر مخصوصاً اگر گوجه‌فرنگی‌های شما از نوع شیرینی باشد که در ارتفاع تابستانی رسیده است، صادق است. با این حال، در صورت استفاده از کنسرو گوجه فرنگی، آنها را در نظر خواهم گرفت.

نحوه خدمت به منمن

از Menemen بهترین لذت را می برم، زیرا من آن را در سفر ماه گذشته خود به بازار ادویه دیدم. من زود آمدم (می دانید، کرونا و همه، بهتر است قبل از جمعیت برسم)، و در نهایت صبحانه تیم را در ابتدای روز کاری قطع کردم.

تشت بزرگی از منمن که روی یک میز موقت قرار داده شده است. در اطراف، صندلی های فراوان، فضای دوستانه و نان فراوان برای پاک کردن این لذیذ.

برای یک صبحانه بزرگتر، غذاهای سنتی صبحانه ترکی را به دلخواه تکمیل کنید: زیتون، پنیر، گوجه فرنگی تازه برش داده شده و خیار، شاید مقداری عسل. و مقدار زیادی چای سیاه (یا قهوه فیلتر، اگر مثل من یک اسکاندی غیرقابل تبدیل هستید).

این دستور غذا ۲، بیشتر اگر بخشی از یک صبحانه بزرگتر باشد، سرو می کند.

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

منمن در تابه مسی سنتی ترکیه

منمن – تخم مرغ سوخاری ترکی با گوجه فرنگی

بازده:
۲ قسمت
 

عناصر

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون (من از روغن خالص استفاده می کنم)
  • ½ پیاز متوسط ​​(یا ۱ عدد بسیار کوچک)، ریز خرد شده (گزینه – بالا را ببینید)
  • ۳-۴ فلفل ترکی بلند و نازک (سیوری بیبر) یا ½ فلفل دلمه ای سبز متوسط ​​(یا فلفل دیگر دلخواه) ریز خرد شده
  • ۲ عدد گوجه فرنگی متوسط ​​نصف شده
  • ۲ قاشق غذاخوری جعفری صاف و ریز خرد شده (اختیاری)
  • ۴ عدد تخم مرغ
  • فلفل حلب (پل بیبر)، برای سرو (اختیاری)
  • نمک و فلفل

دستورالعمل ها

  1. یک ماهیتابه بزرگ را روی حرارت متوسط/کم گرم کنید. روغن زیتون را اضافه کنید و پیاز و فلفل را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه تفت دهید تا کاملا نرم شوند اما رنگی نشوند. مرتب هم بزنید، مطمئن شوید که پیازها رنگی نگیرند.
  2. گوجه‌فرنگی‌ها را با قسمت برش خورده رنده درشت رنده رنده کنید تا فقط پوست آن باقی بماند. پوست را دور بریزید. تخم مرغ ها را در ظرفی با مقداری نمک و فلفل هم بزنید.
  3. وقتی پیاز و فلفل ها نرم شدند، گوجه فرنگی رنده شده و جعفری خرد شده را اضافه کنید. ۵-۱۰ بجوشانید تا طعم ها با هم مخلوط شوند و مطمئن شوید که مرتب هم بزنید. با نمک و فلفل مزه دار کنید.
  4. حرارت را کم کنید. تخم مرغ ها را اضافه کنید. آنقدر بپزید تا تخم مرغ ها به شکل دلخواه در بیایند و مدام هم بزنید. من شخصا ترجیح می دهم منمنم کمی آبریزش داشته باشد. در صورت تمایل، فوراً سرو کنید، با کمی جعفری اضافی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من