فروشگاه اینترنتی برسادیس

گوزلمه (Gözleme) یک نان شکم پر ساده اما خوشمزه است که در ترکیه بسیار محبوب است. در اینجا یک دستور العمل معتبر برای طرز تهیه آن در خانه آورده شده است. به علاوه کمی پیشینه در مورد جایگاه آن در فرهنگ غذایی ترکیه.

پنکیک چیست؟

گوزلمه یک نان تخت شکم پر است که می توان آن را با پر کردن های مختلف درست کرد. این سنتی در آناتولی است، اما در سراسر ترکیه محبوب است.

گوزلمه از یک خمیر ساده و بدون مخمر درست می شود. این رول خیلی نازک و با مواد دلخواه شما پر می شود. رایج ترین مواد پرکننده پنیر، اسفناج، سیب زمینی یا گوشت چرخ کرده است.

به طور سنتی، روی ساچ پخته می شود، توری گرد و کمی منحنی که در بالا کمی بالاتر از کناره ها قرار دارد.

پختن گوزلمه روی توری ترکی به نام ساک
گوزلمه روی موی ترکی پخته شد. عکس: $

این از لحاظ تاریخی روی آتش چوب گرم می شد و به طعم آن افزوده می شد. امروزه توری های گاز سوز یا برقی رایج تر هستند. هنگام تهیه در خانه، اکثر مردم به سادگی از یک تابه بزرگ استفاده می کنند.

من گاهی اوقات به gözleme به عنوان یک borek بسیار ساده فکر می کنم. اگر می خواهید یک بورک مناسب درست کنید، این سینی بورک را با پنیر امتحان کنید. من هر ماه چندین بار درست می کنم!

چرا به آن گوزلمه می گویند؟

معنای کلمه gözleme کاملاً روشن نیست. به احتمال زیاد از ترکی گرفته شده است ارتباطبه معنی پختن روی اخگرها.

دیگران ادعا می کنند که قسمت اول کلمه مهم است. مژه ترکی به معنای “چشم” است، که ممکن است اشاره ای به تاول هایی باشد که روی نان صاف هنگام کبابی شدن ایجاد می شود.

گوزلمه پخته شده در بشقاب سرو روی تخته چوبی

گوزلمه در فرهنگ غذایی ترکیه

در حالی که تقریباً همه فرهنگ‌های غذایی نسخه‌های خاص خود را از نان‌های شکم پر دارند، گمان می‌رود که گوزلمه منشأ ترکی داشته باشد. این نان ساده و پرکننده مطمئناً برای قرن ها بخش مهمی از فرهنگ غذایی ترکیه بوده است. به احتمال زیاد چون آنها قبایل کوچ نشین در آسیای مرکزی بودند.

در روزهای اولیه، این غذا عمدتاً برای صبحانه یا میان وعده سرو می شد. معمولاً در خانه توسط زنان و گاه با کمک اعضای خانواده طبخ می‌شد. مانند بسیاری از غذاها در این بخش از جهان، آشپزی نیز یک مناسبت اجتماعی برای زنان بود. گوزلمه نیز از این قاعده مستثنی نبود.

خانم های گوزلمه در یک نقطه شلوغ در کاراکوی استانبول.

امروزه گوزلمه بیشتر به عنوان یک فست فود ارزان و سیر کننده شناخته می شود و از آن لذت می برند. با این حال، برخلاف فست فودهای بسیار فرآوری شده، هنوز هم معمولاً با مواد تازه و طبیعی تهیه می شود.

بسیاری از کافه‌ها یک «بانوی گوزلمه» را استخدام می‌کنند که اغلب با لباس‌های روستایی ترک در کف کافه می‌نشیند. سپس تکه‌ای از خمیر را پهن می‌کند، نان تخت را با فیلینگ درخواستی پر می‌کند و آن را به سفارش روی کیسه می‌پزد.

و هنگامی که در اطراف ترکیه سفر می کنید، هرگز از یک خانم گوزلمه دور نیستید. آنها را با غرفه های خود در اطراف شهرها، روستاها و همچنین مسیرهای محبوب خواهید دید.

در حالی که این نان ترکی خوشمزه هم ارزان است و هم در دسترس است، بسیاری هنوز هم دوست دارند گوزلمه را در خانه درست کنند. برخی خمیر خود را درست می کنند، در حالی که برخی دیگر جایگزین ترکی می شوند خمیر فیلو، یک شیرینی فیلو بزرگ و نسبتاً غلیظ، برای خمیر برای نسخه سریعتر.

طرز تهیه خمیر گوزلمه

خمیر گوزلمه مخمر نیست و فقط از آرد گندم، نمک و آب تشکیل شده است. درست کردن آن بسیار آسان است و برای مدت طولانی نگهداری می شود.

درست کردن آن در خانه بسیار آسان است. برای بدست آوردن خمیر انعطاف پذیر، ماشین آشپزخانه با قلاب خمیر توصیه می شود، البته می توانید آن را با دست نیز ورز دهید.

در ترکیه از یک وردنه بلند و مسطح برای تبدیل تک تک تکه های خمیر به دایره هایی شبیه پیتزا استفاده می کنند که سپس پر می شوند. می توانید از هر وردنه ای که دوست دارید استفاده کنید.

برای اندازه گیری ها و روشی که برای نتایج معتبر استفاده می کنم، دستور زیر را ببینید.

پر کردن معمولی برای گوزلمه

شما می توانید گوزلمه را هر طور که دوست دارید پر کنید، اما در ترکیه چهار پر کننده رایج تر است: اسفناج، پنیر، سیب زمینی یا گوشت چرخ کرده.

مخرج مشترک؟ همه آنها بسیار ساده هستند. هیچکدام شامل آماده سازی زیاد و هیچ کدام شامل طعم دهنده های مفصل نمی باشد. طعم های ساده (اما خوشمزه!) بخشی از جذابیت جهانی گوزلمه است.

فیلینگ پنیر سیب زمینی برای گوزلمه در یک کاسه فلزی
پر کردن مورد علاقه من: سیب زمینی، طعم دار شده با کمی پنیر، سبزی و ادویه جات ترشی جات.

مقدار پر کردن معمولاً طبق استانداردهای غربی بسیار کم است. به عبارت دیگر: فیلینگ ها باید طعم نان را افزایش دهند نه اینکه کاملاً براق کنند.

با این اوصاف، مطمئناً می توانید آن را با هر چیزی که دوست دارید پر کنید – و با هر مقداری که دوست دارید پر کنید. اما گوزلمه سنتی ترکی ساده با مقدار نسبتا کمی پر است.

طرز پخت گوزلمه در خانه

پختن گوزلمه در خانه بسیار ساده است.

با درست کردن یک خمیر ساده شروع می‌کنید و آن را به صورت دایره‌های بسیار نازک در می‌آورید و روی آن را پر می‌کنید. مطمئن شوید که گوزلمه خود را به اندازه ظرف پخت خود درست کنید. برای اکثر افراد در خانه، این ماهیتابه بزرگ و دایره ای خواهد بود. من از یک تابه چدنی بزرگ استفاده می کنم که برای این کار مناسب است.

خمیر گوزلمه با فیل سیب زمینی روی نیمی از آن رول شده است
من نسبت به بسیاری از ترک ها با پر کردن خود سخاوتمندتر هستم!

آشپزهای مختلف روش های مختلفی برای قرار دادن فیلینگ و بستن گوزلمه دارند.

مقداری فیلینگ را روی نیمی از خمیر قرار داده و نیمه دیگر را تا کنید تا بسته شود. دقت کنید که تکه های اضافی خمیر را در کناره ها ببرید (در غیر این صورت ممکن است لبه ها کمی سفت شوند). این یک شکل نیمه ماه را ایجاد می کند.

برخی دیگر فیلینگ را در وسط قرار می دهند، سپس آن را طوری تا می زنند که انگار یک پاکت است. این یک شکل مستطیلی را ایجاد می کند.

گوزلمه را قبل از سرخ کردن با کره می‌مالند
قبل از پخت در ماهیتابه خشک با قلم مو کره بمالید.
گوزلمه را فقط در یک تابه داغ قرار داده و با دست فشار دهید
برای بهترین نتیجه، زمانی که گوزلمه را در تابه داغ قرار می دهید، آن را کمی به سمت پایین فشار دهید.

از آنجایی که من از ماهیتابه بزرگ و دایره ای برای پختن گوزلمه استفاده می کنم، شکل نیمه ماه را ترجیح می دهم. به این ترتیب می توانم همزمان دو گوزلمه بپزم.

طرز سرو پنکیک

گوزلمه یک غذای ساده است که معمولاً با یک لیوان آیران، نوشیدنی ماست ترکی در کنار آن میل می شود.

یک سالاد ساده در کنار آن نیز از بین نمی رود. من یک سالاد چوپان را در تابستان یا چند برگ سبز با ملاس انار و روغن زیتون فوق بکر در زمستان توصیه می کنم.

چند نکته پایانی

من دستور پر کردن مورد علاقه ام را در زیر آورده ام. این فقط نیمه سنتی است، زیرا من علاوه بر سیب زمینی، مقدار خوبی پنیر فتا اضافه می کنم. این عطر و طعم زیادی می دهد، در حالی که سیب زمینی و نان تخت ستاره های نمایش باقی می مانند.

اگر باقی مانده سیب زمینی برای مصرف دارید، این دستور غذای خوبی است، اگرچه آنقدر هم خوشمزه است که با خوشحالی سیب زمینی ها را فقط برای درست کردن گوزلمه می جوشانم.

خمیر را می توان از قبل آماده کرد. آن را در بسته بندی محکم در یخچال تا چند روز نگه دارید.

باقیمانده غذا به اندازه گوزلمه تازه درست شده خوشمزه نخواهد بود، اما می توان آن را تا چند روز در یخچال در جعبه نگهداری در بسته نگهداری کرد.

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

گوزلمه پخته و برش خورده در بشقاب سرو روی تخته چوبی که از سطح چشم دیده می شود

گوزلمه با سیب زمینی (نان مسطح سیب زمینی ترکی)

بازده:
۸ عدد پنکیک

نان ترکی ساده و خوشمزه که می توانید به راحتی در خانه درست کنید.

عناصر

  • ۴۰۰ گرم آرد نان سفید
  • ۸ گرم نمک
  • آب ۲۵۰ گرم
  • کره (یا روغن زیتون)، برای سرخ کردن

فیلینگ سیب زمینی

  • ۸۰۰ گرم سیب زمینی آب پز، پوست کنده
  • ۱۵۰ گرم پنیر فتا، خرد شده
  • ۶۰ گرم کره، ذوب شده
  • ۱۵ گرم جعفری برگ صاف، (بدون ساقه ضخیم)، ریز خرد شده
  • ۱ قاشق چایخوری نعناع خشک
  • ۱ قاشق چایخوری پل بیبر (فلفل حلب) یا به دلخواه
  • نمک و فلفل

دستورالعمل ها

  1. اگر سیب زمینی های شما از قبل پخته نشده اند، با جوشاندن آنها در آب نمک فراوان شروع کنید تا نرم شوند. آبکش کنید و خنک کنید.
  2. خمیر را درست کنید: آرد، نمک و آب را به یک کاسه اضافه کنید. ورز دهید تا خمیر سفتی به دست آید. من حدود ۱۰ دقیقه از ماشین آشپزخانه با ضمیمه خمیر با سرعت متوسط ​​استفاده می کنم. شما همچنین می توانید آن را با دست انجام دهید. خمیر باید سفت و تا حدودی صاف باشد، اما لازم نیست مانند زمانی که یک نان بادی می خواهید، فوق العاده صاف باشد.
  3. خمیر را به ۸ قطعه به اندازه مساوی تقسیم کنید. هر تکه را به شکل یک نان سفت در آورید (برای اینکه چگونه این کار را انجام دهم به ویدیوی زیر مراجعه کنید). روی آن را با یک پارچه مرطوب آشپزخانه بپوشانید و نیم ساعت بگذارید تا سفت شود.
  4. سیب زمینی ها را پوست بگیرید (اگر هنوز کمی گرم باشند اشکالی ندارد). با چنگال خرد کنید، سپس پنیر فتا، کره آب شده، جعفری، نعناع خشک و نعناع خشک را با آن مخلوط کنید. با نمک و فلفل مزه دار کنید.
  5. یک ماهیتابه بزرگ با کف ضخیم را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. اگر یک ساچ ترکی یا معادل آن دارید، البته می توانید به جای آن از آن استفاده کنید.
  6. با استفاده از وردنه و آرد به مقدار لازم، یک تکه از خمیر را به شکل یک نان مسطح دایره ای به اندازه تابه خود باز کنید (در صورت استفاده از یک کیسه بزرگتر، حدود ۳۰ سانتی متر). این تقریباً مانند این است که شما در حال درست کردن پیتزا هستید.
  7. آرد اضافی را بپاشید، سپس فیلینگ را روی نیمی از نان تخت خود بمالید و تقریباً باقی بگذارید. ۱ سانتی متر (½ اینچ) در امتداد طرفین. لبه ها را با کمی آب بمالید، سپس نان تخت را تا کنید تا روی فیلینگ را بپوشاند. لبه ها را فشار دهید تا مطمئن شوید که نان تخت کاملا بسته است. لبه های اضافی را برش دهید (اختیاری).
  8. گوزلمه را با یک لایه نازک کره (یا روغن زیتون) بمالید، سپس در یک تابه خشک سرخ کنید تا طلایی شود، در کل حدود ۵ دقیقه. مطمئن شوید که گوزلمه را ۲ تا ۳ بار بچرخانید تا نسوزد.
  9. این کار را با تکه های باقی مانده خمیر تکرار کنید. من معمولاً دو عدد گوزلمه را در یک زمان سرخ می کنم، اما می توانید آنها را یکی یکی نیز انجام دهید. گرم سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب
مطالب پر بازدید
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من