ترک ها سالاد جانبی خود را با شام دوست دارند. جای تعجب نیست که وقتی چنین مواد تازه شگفت انگیزی دارید. سالاد برای زدن همه آنها سالاد چوپان است – یا coban salatasi در ترکی. تا زمانی که گوجه فرنگی و خیار در فصل است، من تقریبا هر روز این را درست می کنم!

مشخص نیست که چرا این سالاد به نام چوپانان نامگذاری شده است. مواد اصلی – گوجه فرنگی، خیار، فلفل، پیاز – هیچ ربطی به دامداری ندارند. و همچنین در مزارعی که چوپانان گله های خود را می برند، وحشی نمی رویند.

موسی داغدویرن در اصل خود نظریه ای ارائه می کند کتاب آشپزی ترکی. ظاهراً بعضی از چوپان ها یک جفت گوجه فرنگی و یک پیاز به مزرعه می آوردند. برای ناهار، گوجه‌فرنگی‌ها را نصف می‌کردند و پیازها را له می‌کردند، برای یک سالاد ساده.

بعدها، این غذا توسط رستوران‌های شهرها انتخاب شد و آن را به چیزی که امروزه به عنوان سالاد چوپان می‌شناسیم، اصلاح کردند.

کوبان سالاسی چیست؟

سالاد کوبان یا سالاد شپرد یک سالاد جانبی ساده است که از گوجه فرنگی و خیار به عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده آن است. فلفل سبز، پیاز، سبزی، لیمو و روغن زیتون نیز افزودنی های رایج هستند.

این سالاد نه تنها در ترکیه، بلکه در بیشتر مناطق خاورمیانه و شرق مدیترانه رایج است، جایی که بسیاری از آن را به صورت روزانه در طول تابستان می خورند. تغییرات منطقه ای وجود دارد، هر چند جزئی هستند. همه آنها بر اساس مقادیر تقریبا مساوی گوجه فرنگی و خیار ریز خرد شده هستند که توسط سایر سبزیجات تازه در فصل و یک سس سبک پشتیبانی می شود.

شاید با آن به‌عنوان سالاد شیراز (در ایران که ورژوس را به سس اضافه می‌کنند)، سالاد خرد شده، سالاد لبنانی، سالاد عربی یا حتی حداقل در آمریکا، سالاد اسرائیلی برخورد کرده باشید. اگر می خواهید با استفاده از نام ترکی تحت تاثیر قرار دهید، تلفظ می شود ‘چوبان ‘sala:tasəh.

در حالی که امروزه در سراسر ترکیه وجود دارد، به گفته Dağdeviren، این غذا در واقع یک افزودنی نسبتاً جدید به غذاهای محلی است که اولین بار در دهه ۱۹۵۰ ظاهر شد. با این وجود، امروزه شاید محبوب ترین و رایج ترین سالاد جانبی در سراسر ترکیه باشد.

طرز تهیه سالاد ترکی شپرد

همانطور که برای یک سالاد ساده مناسب است، سالاد شپرد بسیار سریع و ساده درست می شود. به سادگی مواد خود را خرد کنید، مقداری نمک روی آن بپاشید، روی آب لیمو بمالید و قبل از اینکه همه را سریع با هم مخلوط کنید، مقدار زیادی روغن زیتون خالص را روی آن بریزید.

سالاد ترکی شپرد در بشقاب سفید مستطیلی، از نزدیک و از بالا
عکس: بهار کیتاپچی از بادمجان و تاهین

هر آشپزی نظر خود را در مورد اینکه سالاد باید چقدر درشت یا ریز خرد شده باشد، دارد. با این حال، قاعده کلی این است که این سالاد باید نسبتاً ریز خرد شود، اما نه آنقدر که سبزیجات لطیف شوند. سالاد شپرد باید تازه و ترد باشد!

فصل درست کردن این سالاد چه زمانی است؟

در حالی که مواد اصلی این سالاد معمولاً در تمام طول سال موجود است، این سالاد تابستانی است. سادگی که نام بازی در اینجا است، سالاد فقط به اندازه مواد شما خوب خواهد بود. و فقط در فصل تابستان هستند.

من شخصا این سالاد را فقط از اواخر بهار تا اوایل پاییز درست می کنم. به عبارت دیگر: زمانی از سال که گوجه‌فرنگی‌ها در ترکیه رنگ قرمز زیبایی دارند، آفتاب رسیده و طعم‌دار می‌شوند. من همین را برای شما توصیه می کنم. اگر از گوجه فرنگی های زمستانی بی مزه یا تلخ و خیارهای غیر هیجان انگیز و خارج از فصل استفاده کنید، با خرد کردن آنها به طرزی جادویی تازه و خوش طعم نمی شوند.

یادداشتی در مورد مواد اصلی و اندازه گیری ها

در حالی که من اندازه گیری های دقیق را در دستور زیر ارائه کرده ام، هرگز در هنگام تهیه این سالاد جانبی اندازه گیری نمی کنم. پایه سالاد شپرد من همیشه تقریباً به مقدار مساوی گوجه فرنگی و خیار آفتاب رسیده به همان اندازه خرد شده است.

برای حداکثر طعم، توصیه می‌کنم به دنبال خیارهای ایرانی یا لبنانی کوتاه‌تر باشید. اینها ترد بهتر، وسط آبکی کمتر و طعم بسیار بیشتری نسبت به انواع معمولی و بلند دارند که معمولاً در کشورهای غربی موجود است. خواربارفروش محلی خاورمیانه شما مطمئناً آن را ذخیره می کند!

برای طعمی لطیف تر، معمولاً نیمی از پوست خیار را به شکل گورخری جدا می کنم.

گوجه فرنگی و خیار تازه روی زمینه سنگی که از بالا دیده می شود

در مورد گوجه فرنگی، هر گوجه فرنگی خوش طعمی عالی عمل می کند!

پیاز یکی دیگر از مواد اصلی در اینجا است. من دوست دارم اینجا از پیازچه استفاده کنم. ملایم بودن آنها باعث می شود که سالاد تقریباً با هر چیزی خوب باشد، بدون اینکه اثری از پیاز قوی روی طعم باقی بماند. گفته می شود، هر پیازی اینجا انجام می دهد. به راحتی می توانید پیاز قرمز یا حتی پیاز قهوه ای معمولی را جایگزین کنید، اگر این همان چیزی است که در دست دارید.

در تهیه روزمره این سالاد، بیشتر ترک‌ها فلفل سبز، یکی دیگر از مواد اصلی آشپزخانه ترکیه را اضافه می‌کنند. فلفل سبز ترکی بلند، با دیواره‌های نازک است و نسبت به فلفل دلمه‌ای خود تسلط کمتری دارد. تربچه نیز رایج است، به خصوص در موسسات ظریف تر، و به راحتی در خارج از ترکیه در دسترس است. هر دو یک عنصر ترد به سالاد می دهند.

در نهایت، پانسمان باید بسیار ساده باشد. کاملاً نیازی به مخلوط کردن مواد مانند وینگرت نیست. به سادگی مقدار زیادی آب لیمو را در سراسر سالاد آماده خود بفشارید (ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کنید طول بکشد!). برخی دوست دارند کمی سرکه نیز اضافه کنند، اما من طعم های تازه و تمیز اینجا را ترجیح می دهم.

سپس در نهایت، با مقدار بیشتری روغن زیتون بکر بریزید. خوشمزه – لذیذ!

زیتون و پنیر فتا چطور؟

ممکن است دستور العمل های دیگری را دیده باشید که زیتون و پنیر فتا را به سالاتاسی کوبان اضافه می کنند. به آنها می گویم: تبریک می گویم، شما برای خودتان یک سالاد یونانی ریز خرد شده درست کرده اید!

من مطمئن هستم که این دستور العمل ها خوشمزه هستند. اما آنها هیچ ربطی به coban salatasi ندارند. سالاد شپرد یک سالاد ساده و روزمره است.

مطمئناً، برخی از نسخه ها در یونان و بلغارستان دوست دارند مقدار کمی پنیر فتا اضافه کنند (البته به مقدار پیشنهادی در دستور العمل های آمریکایی نزدیک نیست). و مکان هایی در ترکیه وجود دارد که مقداری پنیر خشک اضافه می کنند (پنیر کشک). اما اینها استثنا هستند.

در واقع، در طول سالیان متمادی که در ترکیه بودم، باید صدها بار کوبان سالاتاسی خورده باشم. یک بار هم آن را با زیتون یا پنیر فتا ندیده ام.

اگر به آن علاقه دارید، حتماً آن را دنبال کنید! فقط بدانید که دیگر سالاد ترکی شپرد نمی خورید.

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

طرز سرو سالاد کوبان

همانطور که تا به حال مشخص است، سالاد کوبان یک سالاد جانبی ساده است. طعم های تازه و ساده آن تقریباً با هر چیزی که ممکن است در یک روز گرم تابستانی برای شام سرو کنید، به خوبی هماهنگ می شود.

در واقع، در ترکیه و همچنین بسیاری از مناطق مدیترانه شرقی و خاورمیانه، سالاتاسی کوبان تقریباً با هر غذایی به صورت روزانه در طول ماه های تابستان سرو می شود. حتی صبحانه هم بازی است!

نمای نزدیک از کوبان سالاتاسی به عنوان سالاد جانبی برای موساکای ترکی
سالاد کوبان معمولا یک سالاد جانبی است. اینجا با موساکا ترکی. عکس: بهار کیتاپچی از بادمجان و تاهین

آن را با شیشلیک ترکی، موساکای ترکی یا باربونیا پیلاکی، لوبیا بورلوتی به سبک وگان ترکی امتحان کنید.

پس از برش، سبزیجات به سرعت تردی خود را از دست می دهند و شروع به خونریزی مایعات می کنند. بنابراین، سالاد سبزیجات خرد شده مانند سالاد ترکی شپرد باید همیشه در آخرین لحظه درست شود. اگر باید از قبل آماده کنید، این کار را حداکثر یک ساعت قبل از سرو انجام دهید و فقط در ثانیه آخر آب لیمو را اضافه کنید. در ضمن، سالاد را در یخچال قرار ندهید، اما سالاد را در دمای اتاق بگذارید.

و یه چیز دیگه مانند ترک ها عمل کنید و یک مشت نان تازه در کنار آن نگه دارید. شما نمی خواهید تمام آن آب میوه های خوشمزه ای را که در بشقاب مانده اند از دست بدهید!

دستور غذا ۲-۴ سرو می شود. همانطور که قبلاً اشاره کردم، به ندرت هنگام درست کردن این سالاد اندازه گیری می کنم. من همچنین پیاز، سبزی و عنصر ترد (تربچه، فلفل سبز، هویج، حتی شلغم) را با توجه به آنچه که باید در دست دارم و احساس می کنم تغییر می دهم. بنابراین لطفاً این دستور غذا را نقطه شروعی برای بازی در نظر بگیرید تا طرحی که دقیقاً هر بار تکرار شود.

 

سالاد ترکی شپرد در بشقاب سفید مستطیلی، از نزدیک و از بالا

سالاد ترکی شپرد

بازده:
۲-۴ وعده

عناصر

  • ۲ عدد گوجه فرنگی رسیده به اندازه متوسط ​​(حدود ۲۵۰ گرم) تقریباً خرد شده
  • ۳ عدد خیار ایرانی سایز متوسط ​​(حدود ۲۰۰ گرم)، قسمتی از پوست کنده و تقریباً خرد شده
  • ۵۰ گرم تربچه یا فلفل سبز ترکی، تقریباً خرد شده
  • ۳ عدد پیاز بهاره، نازک خلال شده
  • یک مشت (۱۰ گرم) برگ جعفری با برگ صاف، ریز خرد شده
  • یک مشت کوچک (۵ گرم) نعناع، ​​ریز خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر
  • نمک و فلفل

دستورالعمل ها

  1. مواد خود را خرد کرده و به ظرفی منتقل کنید. نمک و فلفل و همچنین آب لیمو و روغن زیتون را اضافه کنید. مخلوط کنید و بلافاصله سرو کنید.

یادداشت

اگر از خیار انگلیسی استفاده می کنید، از ۱ عدد خیار کامل استفاده کنید. با استفاده از یک لایه بردار سبزیجات، نیمی از پوست را از طول جدا کنید. خیار را از وسط نصف کنید و با استفاده از یک قاشق چایخوری، مرکز خیس را بردارید. داخل آن را با کمی نمک بپاشید و بگذارید چند دقیقه قبل از خرد کردن و اضافه کردن به سالاد بماند.

اگر گوجه‌فرنگی‌هایتان آن‌طور که فکر می‌کردید طعم‌دار نیستند، پس از خرد کردن، نمک بپاشید، سپس آن‌ها را به مدت ۵ دقیقه بگذارید و بقیه مواد را اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من