در اواخر سپتامبر، بعد از اینکه همه از آنجا برگشتند عید قربان؟ضیافت قربانی که امسال پس از کودتای نافرجام تابستان از چهار روز معمول به یک هفته تمام شد، سوار ماشین شدیم و به یک سفر جاده ای در امتداد سواحل غربی ترکیه رفتیم. من عاشق این هستم که بتوانم به مکان های خارج از فصل سفر کنم. نه تنها ارزان تر است – همه جا شلوغ تر است و می توانید تقریباً بدون مزاحمت در اطراف قدم بزنید.

با این حال، امسال شلوغی در ترکیه موضوع مهمی نبوده است، حتی در فصل. ظهور ناگهانی ترکیه در اخبار در سال گذشته، صنعت گردشگری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. من خودم آن را در خیابان های Eminönü، میزبان بسیاری از جاذبه های گردشگری اصلی استانبول، دیده ام. در تمام تابستان خیابان ها تقریبا خالی بوده است.

اما این بار استانبول را به مقصد سایر نقاط ترکیه ترک کردیم. و ترکیه چیزهای بیشتری نسبت به استراحتگاه های تجاری ساحلی کم و بیش برای ارائه دارد.

گالیپولی، ترکیه / آشپزخانه ای در استانبول
ترک ها یادبودها و گورستان هایی را هم برای سربازان خود و هم برای سربازان دشمن نبرد گالیپولی در طول جنگ جهانی اول نگهداری می کنند.

اولین ایستگاه ما گالیپولی بود، منطقه ای فوق العاده زیبا که یکی از نبردهای مهم جنگ جهانی اول را نیز در خود جای داده بود، و امروز گورستان های جنگی بی پایان و بناهای یادبود سربازان کشته شده از هر دو طرف است، که بسیاری از آنها در همه جا آمده اند. راهی از استرالیا یا نیوزلند برای جنگیدن برای اربابان استعماری خود. با کلماتی که بعدها تبدیل به نماد مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه امروزی شد، مستقیماً با مادران سربازان کشته شده دشمن صحبت کرد و قول داد که ترکیه از پسران آنها مراقبت می کند، گویی آنها مال ترکیه هستند، و آنها تشخیص نمی دهند. بین جانی و مهمت تا آنجا که من می بینم این وعده ای است که ترک ها تا به امروز داشته اند – قبرستان ها و یادبودهای طرف دشمن به اندازه گورستان ها و یادبودهای خود ترکیه حفظ شده و محترم هستند. (توصیه می کنم متن کامل آتاتورک را بخوانید، زیاد طولانی نیست و می توانید آن را اینجا پیدا کنید.)

از گالیپولی، از تنگه باریک عبور کردیم و به چاناک‌قلعه رسیدیم، منطقه‌ای که بیشتر به خاطر گوجه‌فرنگی‌هایش شناخته می‌شود و به سمت Assos، روستایی کوچک و زیبا در ابتدای خلیجی در دریای اژه حرکت کردیم. در اینجا، تضادها بلافاصله ۱۰۰ سال به فعلی ما منتقل شدند.

از رستوران ماهی در کنار دریا، وقتی خورشید در حال غروب بود، منظره زیبایی به جزیره کوچکی در وسط خلیج داشتیم: لسبوس. جزیره یونانی که هدف تعداد باورنکردنی سوری هایی بوده است که از جنگ داخلی فرار می کنند، اکثریت قریب به اتفاق آنها قادر به شنا نیستند، حتی شاید قبلا هرگز دریا را ندیده باشند.

و در میان این همه طبیعت زیبا و رنج های انسانی، خود را در این فکر می کنم که این دو رویداد نشان می دهد که ترکیه و ترک ها در بهترین حالت چه توانایی هایی دارند. در آغوش گرفتن سربازان دشمن به عنوان فصل خود. تقریباً بدون پلک زدن یا هیچ جنجال مهمی پذیرش میلیون ها سوری که از جنگ داخلی فرار می کنند.

البته بدون مشکل نیست. اما میلیون‌ها نفر از تیراندازی متقابل فرار کرده‌اند، زیرا ترکیه زمانی مرزهای خود را باز کرد که کشورهای دیگر، ثروتمندتر که مسئولیت بیشتری در قبال اتفاقات سوریه دارند، مرزهای خود را بستند یا به خاطر خوبی‌های خود با پذیرش تعداد کمی از پناهجویان با دقت انتخاب شده به خود تبریک می‌گویند.

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

و این تازه شروع سفر بود – ۱۲ ساعت اول. ما پنج روز را در جاده گذراندیم و بعداً اطلاعات بیشتری از سفر به اشتراک خواهم گذاشت. فراموش نکنید که می‌توانید برای دریافت اعلان‌های تمام پست‌های وبلاگ جدید ثبت‌نام کنید – فقط آدرس ایمیل خود را در کادر مربوطه در ستون سمت راست (یا در زیر پست، اگر در تلفن همراه یا صفحه نمایش کوچک هستید) وارد کنید.

سالاد عدس با بادمجان - دستور غذا / آشپزخانه ای در استانبول

ایده دستور پخت امروز در طول یک رانندگی طولانی مدت به ذهنم رسید. وقتی از جاده خارج می‌شدیم، اغلب در زمین‌های کشاورزی – باغ‌های زیتون، مزارع خربزه – رانندگی می‌کردیم. غذا هرگز دور نبود. و در یک نقطه به فکر عدس و بادمجان افتادم، و اینکه چقدر با هم در یک سالاد قرار می گیرند. اما آنها به یک عنصر تازه نیاز دارند: بسیاری از گیاهان، یک سس تند. کمی خامه ای، شاید سس ماست؟ و اگر کنارش حلومی هم اضافه کنم، دیگر برای شام چیزی لازم نیست.

بنابراین پس از بازگشت به استانبول، آن را ساختم. یک بار. دو برابر. و من مطمئن هستم که بارها آن را درست خواهم کرد، زیرا این همه چیزهایی را که من در سالاد دنبال می‌کنم دارد: سیرکننده است، تازه است، تند است. و البته این که کاملاً خیره کننده به نظر می رسد ضرری ندارد. اینطور نیست؟

سالاد عدس با بادمجان - دستور غذا / آشپزخانه ای در استانبول

من همیشه عدس‌های خودم را می‌پزم و اگر به عدس‌های خشک‌شده دسترسی دارید، دلیلی برای خرید کنسرو آن‌ها نمی‌بینم. نه بیشتر از آب پز کردن سیب زمینی طول می کشد و نه سخت تر – همانطور که در مورد سیب زمینی ها فقط باید تا آخر آن را با دقت تماشا کنید تا بیش از حد پخته نشوند و از هم نریزند.

عدس زمانی بهترین است که هنوز لقمه بخورد، به خصوص در سالاد، در غیر این صورت حالتی لطیف و نه چندان ظریف پیدا می کند. من از عدس بلوگا استفاده می کنم، یک نوع تیره که بعد از پخت به خوبی شکل خود را حفظ می کند، اما عدس پوی برای سالاد نیز مفید است. یا فقط از عدس سبز معمولی استفاده کنید، اما پس از آن بیشتر مراقب باشید که بیش از حد پخته نشود، زیرا در صورت پختن بیش از حد ممکن است کمی لطیف و خشک شوند. از عدس قرمز استفاده نکنید، در هنگام پخت از بین می رود و برای سالاد نامناسب است.

این سالاد را همانطور که هست سرو کنید یا در صورت تمایل با یک سالاد گوجه فرنگی و خیار ساده کنار آن سرو کنید. بسته به میزان گرسنگی شما، ۲ تا ۳ عدد سرو می شود.

سالاد عدس با بادمجان - دستور غذا / آشپزخانه ای در استانبول

سالاد عدس با بادمجان

بازده:
۲-۳ قسمت

عناصر

  • ۲۰۰ گرم عدس بلوگا، عدس پوی یا عدس سبز (وزن خشک)
  • ۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون، به اضافه برای سرخ کردن هالومی
  • ۳ عدد بادمجان از طول پوست کنده شده و به ضخامت ۱.۵ سانتی متر برش داده شده است.
  • ۱۲ عدد گردو نصفه
  • ۲۰۰ گرم گوجه فرنگی گیلاسی به ۸ عدد بریده شده
  • ½ پیاز قرمز، ریز خرد شده
  • ۵۰ گرم جعفری برگ صاف (بدون هیچ ساقه ضخیم)، ریز خرد شده
  • ۲۵ گرم برگ نعناع، ​​ریز خرد شده
  • ۱۵۰ گرم حلومی در ورقه های ۱ سانتی متری
  • نمک و فلفل

سس سالاد

  • ۱ حبه سیر، له شده به صورت خمیری با کمی نمک در هاون و هاون
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ۱ قاشق غذاخوری سماق (اختیاری)
  • ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر

سس ماست

  • ۲۰۰ گرم ماست
  • ۱ ½ قاشق غذاخوری تاهین
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو

دستورالعمل ها

  1. فر را با دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد (۴۴۵ فارنهایت) گرم کنید.
  2. عدس ها را در مقدار زیادی آب کمی نمک بجوشانید تا نرم شوند اما لقمه آنها باقی بماند، ۲۰ تا ۲۵ دقیقه. آبکش کنید و با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و کنار بگذارید تا خنک شود.
  3. بادمجان را با ۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون و مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید. روی یک ورقه پخت پهن کنید و بپزید تا بیرون قهوه ای و وسط نرم شود، ۳۰-۳۵ دقیقه. کنار بگذارید تا آب آن روی دستمال های آشپزخانه کشیده شود.
  4. فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید و گردوها را تفت دهید تا کمی برشته شوند. ۸ دقیقه. تقریباً خرد کنید.
  5. سس سالاد را با مخلوط کردن حبه سیر له شده با ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو، سماق (در صورت استفاده) و روغن زیتون خالص درست کنید. فصل.
  6. سس ماست را با مخلوط کردن ماست، تاهین و ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو درست کنید. فصل.
  7. وقتی عدس دیگر داغ نشد، با بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز قرمز، سبزی، گردو و سس سالاد (اما نه سس ماست) مخلوط کنید.
  8. وقتی همه نشستند و برای شام آماده شدند، برش های حلومی را در کمی روغن زیتون روی حرارت متوسط/ زیاد سرخ کنید تا بیرون طلایی و ترد شود.
  9. سالاد را بلافاصله با حلومی و سس ماست کنار آن سرو کنید.

یادداشت

  • تا زمانی که مطمئن نشدید همه آماده خوردن هستند، حلومی را سرخ نکنید. فقط چند دقیقه طول می کشد و باید یکباره خورده شود، در غیر این صورت لاستیکی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من