غذاهای کمی می توانند با سنت های دیرینه سوپ عدس قرمز رقابت کنند. دلیلی وجود دارد که هزاران سال پس از اولین ساخته شدن آن مانند همیشه محبوب باقی مانده است: کاملاً خوشمزه است و بوت کردن آن ساده است. این دستور خوشمزه و ساده سوپ عدس ترکی را امتحان کنید.

بسیاری از غذاهای خاورمیانه دارای سنت های طولانی هستند – قرن ها، اگر نه بیشتر. سوپ عدس، با این حال، ممکن است در یک لیگ خاص خود باشد.

دستور العملی از کتاب مقدس

عیسو در یکی از افسانه‌های عهد عتیق به یعقوب می‌گوید: «اجازه بده از آن ظرف قرمز بچشم، زیرا دارم غش می‌کنم».

عیسو تمام روز را در مزارع بیرون آورده بود. یعقوب فرصت را غنیمت شمرده و در ازای کاسه ای از عدس برادرش، حق مادری برادرش را خواست. عیسو گرسنه پذیرفت.

اعتراف می‌کنم، مشخص نیست که کاسه حاوی خورش یا سوپ بود (پاتاژ برای توصیف غذاهایی که بافت بین آن دو بود استفاده می‌شد). من هم صحت داستان را تضمین نمی کنم.

اما از هر طرف که به آن نگاه کنید، کاملاً واضح است که عدس پخته شده با قاشق برای مدت طولانی در خاورمیانه وجود داشته است.

سوپ عدس در ترکیه: سوپ عدس

هزاران سال بعد، سوپ عدس به عنوان یک غذای اصلی در بسیاری از مناطق خاورمیانه باقی مانده است. و قطعا در ترکیه، جایی که من زندگی می کنم. رستوران کوچک یا بزرگی که کاسه ای از آن ارائه نمی کند، نادر است سوپ عدس – سوپ عدس – در منوی آن.

نسخه ترکی معمولاً یک امر نسبتاً آبگوشت است. به ندرت به تنهایی به عنوان غذای اصلی خورده می شود. در عوض، به عنوان یک پیش غذا برای گرم کردن شما قبل از شیرجه زدن به غذای اصلی سرو می شود. چه ناهار باشد چه شام.

سوپ عدس قرمز ترکی در کاسه شفاف که از بالا دیده می شود

به راحتی، اکثر رستوران ها و کافه تریاها با خوشحالی شما را می فروشند و نصف، یا نیمی از سوپ – چه در منو به صراحت بیان شده باشد یا نه.

سوپ همچنین نقش مهمی در ماه روزه ماه رمضان دارد که در آن شب می شود افطار وعده غذایی اغلب با یک کاسه سوپ شروع می شود. ترجیحاً این سوپ محبوب ترین سوپ ترکی است.

بیشتر بخوانید :  بادمجان با آثار

سوپ عدس به راحتی درست می شود و طعم و مزه دارد

مانند هر غذای ساده ای با چنین سنت های طولانی، روش های شگفت انگیزی برای تهیه سوپ عدس ترکی وجود دارد. رنگ اغلب روش مورد علاقه آشپز را نشان می دهد.

تقریباً همیشه، مانند بسیاری از غذاها در غذاهای ترکی، با روغن زیتون و پیاز شروع می شود.

اضافه کردن رب گوجه فرنگی و گاهی رب فلفل قرمز نیز رایج است. این به سوپ کمک می کند تا رنگ نارنجی مایل به قرمز بسیار اشتها آور شود.

برخی از سوپ ها بیشتر زرد هستند. در این حالت معمولاً به جای رب گوجه فرنگی سیب زمینی و هویج اضافه می شود.

آبگوشت برای سوپ عدس ترکی

مایعات مورد استفاده نیز ممکن است متفاوت باشد.

آب مرغ طعم بیشتری می دهد. این یکی گاهی اوقات برای گیاهخواران دشوار است. بسیاری از ترک‌ها آب مرغ را به عنوان یک فرآورده گوشتی در نظر نمی‌گیرند و با خوشحالی به هر کسی که بخواهد این سوپ را گیاهی بودن تایید می‌کنند. پس هنگام بازدید از رستوران های ترکیه این را در نظر داشته باشید!

من تمایل دارم از آب برای یک سوپ سبک تر با طعم عدس برجسته تر استفاده کنم. من طعم عدس و پایه روغن زیتون، پیاز و رب گوجه فرنگی را به اندازه کافی طعم دار می دانم. به عنوان یک امتیاز، ساختن آن آسان تر است.

در صورت تمایل می توانید از آب سبزیجات نیز استفاده کنید.

از کدام عدس استفاده کنیم؟

در مورد عدس، بنا به دلایلی، استفاده از عدس قرمز برای آشپزی خانگی بیشتر رایج است، در حالی که عدس زرد بیشتر در رستوران ها استفاده می شود. طعم و ظاهر بسیار شبیه به هم است، اگرچه به نظر من طعم عدس زرد کمی بیشتر یادآور نخود زرد است.

برای این دستور، می توانید از هر دو استفاده کنید، اگرچه من شخصاً معمولاً عدس قرمز را انتخاب می کنم.

هم زدن سوپ تا بافتی همگن با مخلوط کن غوطه ور در ترکیه بسیار رایج است، اما اختیاری است.

صرف نظر از انتخاب شما، سوپ عدس ترکی یکی از بهترین دستور العمل های سوپ سالمی است که می توانید درست کنید. من شخصاً تقریباً هر هفته در ماه های زمستان آن را درست می کنم.

بیشتر بخوانید :  آیران (نوشیدنی ماست ترکی)

طرز سرو سوپ عدس ترکی

که ما را به نکته مهم دیگری می رساند. طرز سرو مرسیمک کورباسی یا سوپ عدس ترکی.

در ترکیه، تقریباً به طور جهانی با تکه های لیمو و نان خرد شده در کنار آن سرو می شود. فشار دادن خوب لیمو عملاً اجباری است. این به تعادل طعم غنی سوپ کمک می کند.

نان از هر نوعی که دوست دارید نیز یک همراهی عالی است. من نان خمیر ترش خانگی را به نان های سفید پوسته ای که اغلب در رستوران های ترکیه سرو می شود ترجیح می دهم.

ترک ها همچنین دوست دارند یک قاشق روغن چیلی یا کره چیلی اضافه کنند. این افزودنی فوق العاده ساده دسته ای از طعم ها را به همراه دارد و بلافاصله سوپ را به چیزی خاص تر تبدیل می کند.

پاشیدن سخاوتمندانه تکه‌های فلفل قرمز، ترجیحاً پل بیبر ترکی (همان فلفل حلب)، یکی دیگر از روش‌های زیبا برای بلند کردن ظرف بدون تلاش اضافی است. ترفند مورد علاقه مادرم! فلفل قرمز ترکی ملایم تر و معطر تر از فلفل قرمز معمولی است. یک تطابق کامل با طعم ملایم سوپ عدس، به جای گرما، گرما را اضافه می کند.

من شخصاً دوست دارم مقداری جعفری تازه خرد شده را برای طعمی گیاهی اضافه کنم.

همه گفته‌ها و انجام‌ها، همه این نسخه‌ها بیشتر از آنچه که آنها را از هم جدا می‌کند، مشترک هستند. درست کردن همه آنها آسان است و کاملاً خوشمزه است.

دستور پخت زیر طرز تهیه سوپ عدس قرمز من است. من گاهی اوقات یک قاشق چای خوری ادویه خاکی، یک سیب زمینی کوچک اضافه می کنم یا مقدار مایع را برای یک سوپ غلیظ تر کم می کنم. با خیال راحت آن را تغییر دهید و آن را مال خود کنید.

این دستور پخت سوپ عدس ترکی خوشمزه ۴ عدد.

باقی مانده؟

سوپ عدس برای روزها در یخچال در ظرف دربسته به خوبی نگهداری می شود. فقط آن را به آرامی روی اجاق گاز یا مایکروویو گرم کنید، مایع بیشتری به آن اضافه کنید و در صورت لزوم چاشنی (عمدتاً نمک) را تنظیم کنید.

 

بیشتر بخوانید :  دلمه ترکی با گوشت
سوپ عدس قرمز ترکی در کاسه شفاف که از بالا دیده می شود

سوپ عدس ترکی

بازده:
۴ وعده

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کم ترش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن همه کاره نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم ششدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

عناصر

  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱ پیاز متوسط، خرد شده
  • ۱ عدد هویج متوسط، رنده شده
  • ۳ حبه سیر، ریز خرد شده
  • ۳۵ گرم (۲ قاشق غذاخوری) رب گوجه فرنگی مرغوب
  • ۱۵ گرم (۱ قاشق غذاخوری) رب فلفل قرمز ترکیه (یا بیشتر رب گوجه فرنگی)
  • ۱ قاشق چایخوری شکر
  • ۱۸۰ گرم (۲۰۰ میلی لیتر/⅘ فنجان) عدس قرمز
  • ۱.۲ لیتر (۵ فنجان) آب جوش یا آب سبک
  • نمک و فلفل
  • ۱ عدد لیمو، برش داده شده، برای سرو
  • یک مشت کوچک جعفری برگ تخت تازه خرد شده، برای سرو (اختیاری)

کره/روغن فلفل قرمز

  • ۳ قاشق غذاخوری کره یا روغن فوق بکر (من از یک روغن ملایم استفاده می کنم)
  • ۱ قاشق چایخوری فلفل حلب (پل بیبر)

دستورالعمل ها

  1. یک قابلمه بزرگ ته ضخیم را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. روغن، پیاز و هویج را اضافه کنید. ۸ تا ۱۰ دقیقه تفت دهید و مرتب هم بزنید تا نرم شود اما رنگ نگیرد.
  2. سیر، رب گوجه فرنگی، رب فلفل قرمز و شکر را اضافه کنید. سرخ کنید و مدام هم بزنید تا عطرهای آشپزخانه شما پر شود و رب گوجه فرنگی و فلفل پخته شده و به خوبی با سایر مواد مخلوط شوند، ۱-۲ دقیقه. عدس را اضافه کنید و همه را خوب هم بزنید.
  3. آب را اضافه کنید و با نمک و فلفل مزه دار کنید. مقدار آب برای یک سوپ نسبتا رقیق به سبک ترکی است. برای نسخه ضخیم تر، مقدار را به ۱ لیتر کاهش دهید. بگذارید بجوشد، درب ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید. حدود ۱۵ دقیقه بگذارید بجوشد تا عدس پخته شود و شروع به جدا شدن کند.
  4. با یک مخلوط کن چوبی (یا همزن معمولی، مطمئن شوید که آن را بیش از حد پر نکنید) هم بزنید. چند دقیقه روی حرارت بگذارید.
  5. در همین حال، کره (یا روغن زیتون فوق بکر) را در یک تابه یا قابلمه کوچک ذوب کنید تا آب شود و حباب بزند (یا داغ، در مورد روغن). حرارت را بردارید و فلفل حلب را هم بزنید.
  6. در صورت تمایل سوپ را با یک قاشق کره چیلی و همچنین پاشیدن جعفری تازه خرد شده به صورت گرم سرو کنید. و یک فشار آب لیمو را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من