سالم، دلچسب و خوش طعم. بلغور چه چیزی را دوست ندارد؟ این غذای اصلی به دلایل خوبی در سراسر آناتولی و خاورمیانه محبوب است.

بسیاری از مردم فکر می کنند مردم در ترکیه یا خاورمیانه با هر وعده غذایی برنج می خورند، اما در واقع، در بسیاری از مناطق منطقه، بلغور به طور گسترده ای استفاده می شود. ساخته شده از گندم، این شاید در زادگاه کشاورزی، جایی که گندم یکی از اولین و مهمترین محصولات بود، طبیعی است.

برای مدت طولانی، برنج یک کالای لوکس بود. به این ترتیب، بیشتر مردم با شام خود بلغور یا نان می خورند. همانطور که برنج مقرون به صرفه تر شد، برای بسیاری در این منطقه نیز به غذای جانبی منتخب تبدیل شد.

با این حال، بلغور هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار محبوب است. در برخی از بخش‌ها، مانند آناتولی، برنج هرگز تسلط پیدا نکرد.

بلغور گندم چیست؟

بلغور دانه های گندم پخته و خشک شده است که سپس به اندازه های مختلف خرد می شود. این یک غذای سالم است که نباید حاوی هیچ گونه افزودنی باشد. فقط سبوس از دانه گندم حذف می شود، اگرچه بلغور سبوس دار را نیز می توانید پیدا کنید که محتوای فیبر بیشتری را حفظ می کند.

بلغور یک جایگزین عالی و خوش طعم تر برای برنج است و به ویژه در کنار گوشت یا حبوبات خوب است. معمولاً به عنوان یک غذای جانبی برای یک وعده غذایی اصلی استفاده می شود، اما همچنین در سالاد، برای پر کردن سبزیجات یا حتی به گوشت یا کوفته سبزیجات استفاده می شود.

انواع بلغور چیست؟

هنگام انتخاب بلغور دو متغیر اصلی وجود دارد. اولی نوع گندم مورد استفاده و دومی اندازه دانه ها.

رنگ

در دسترس ترین بلغور به رنگ زرد است و معمولاً از گندم دوروم تهیه می شود. این عطر و طعم ملایمی دارد که برای استفاده همه جانبه عالی است.

در بعضی جاها می توانید انواع تیره بلغور را نیز پیدا کنید. اینها معمولاً از انواع مختلف گندم تهیه می شوند و اغلب طعم آجیلی مشخص تری دارند. مورد علاقه من بلغور املای است که علاوه بر طعم عالی، مزایای تغذیه ای بیشتری نیز در مقایسه با بلغور زرد معمولی دارد.

بلغور سبوس دار را نیز می توانید پیدا کنید که سبوس را دست نخورده می گذارد. این امر باعث افزایش محتوای غذایی بلغور می شود، به ویژه از نظر فیبر، اما طعم آن کمتر لطیف می شود. به همین دلیل ترجیح می دهم از بلغور سبوس دار استفاده نکنم.

اندازه

بلغور به طیف وسیعی از اندازه ها شکسته می شود، اما در تولید تجاری، دو مورد از آنها رایج ترین است.

برای مقایسه بلغور درشت و ریز نپخته از بالا دیده می شود
بلغور درشت (سمت چپ) و بلغور ریز (راست)

بزرگترها، اغلب به عنوان فروخته می شوند پیلاولیک توسط برندهای ترکیه این بیشتر مانند برنج استفاده می شود، یا به عنوان غذای جانبی یا به عنوان مثال برای پر کردن سبزیجات. این بلغور قبل از مصرف باید پخته شود.

کوچکترها دانه های ریز تقریباً شن مانندی هستند که اغلب به عنوان فروخته می شوند کوفته توسط برندهای ترکیه اینها بیشتر در تبوله سالاد مزه لوانتین استفاده می شوند، اما در شیرینی های گیاهی (یا گوشتی) نیز محبوب هستند. این نوع بلغور معمولاً به جای پخته شدن در آب داغ خیس می شود یا در مورد تبوله به مقدار کم برای ترد شدن کمی خشک می شود.

چند نکته برای پخت بلغور گندم

پخت بلغور بسیار آسان است. در واقع، شما می توانید آن را به همان روشی که برنج انجام می دهید بپزید، اگرچه نسبت آب ممکن است کمی متفاوت باشد.

شما می توانید آن را به سادگی با آب و نمک بپزید، اگرچه من ترجیح می دهم هنگام پختن بلغور کمی طعم اضافی اضافه کنم. این می تواند با استفاده از آب خانگی به جای آب، یا افزودن ادویه جات کامل مانند فلفل دلمه ای و برگ بو به فرآیند پخت و پز باشد. کره و روغن زیتون به طعم بیشتر کمک می کند، اما برای جلوگیری از جمع شدن بلغور ضروری نیست.

برای بلغور ترکی، معمول است که تکه های کوچک ورمیشل یا پاستا ارزو را سرخ کرده و به بلغور اضافه کنید، درست مانند برنج ترکی. این باعث می شود بافت و جذابیت بصری جالب تری داشته باشید. ترک ها به این می گویند بلغور پلو. توصیه می کنم آن را امتحان کنید!

آیا بلغور گندم نیاز به خیساندن دارد؟

بلغور آب پز است و نیازی به خیس کردن آن قبل از پخت نیست. با این حال، من دوست دارم قبل از پختن آن را بشوییم تا گرد و غبار باقی مانده از بسته بندی و حمل و نقل پاک شود. اگر بلغور را بدون وزن بخرید، این مهمتر از خرید یک محصول بسته بندی شده از یک تولید کننده معتبر است.

مدت زمان پخت بلغور – و چگونه می توان فهمید چه زمانی بلغور آماده است

زمان پخت بلغور به اندازه دانه های بلغور بستگی دارد، اما از آنجایی که از قبل پخته شده است، نیازی به زمان زیادی ندارد.

گندم بلغور درشت معمولاً در حدود ۱۰ دقیقه پخته می شود، اگرچه مارک های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد. زمانی که بدون هیچ مقاومت سختی در مرکز نرم شود، متوجه خواهید شد که آماده است.

توجه داشته باشید که بلغور معمولاً به نرمی برنج تبدیل نمی شود. بلغور بر خلاف برنج، پس از پختن نیازی به استراحت طولانی مدت ندارد. دانه ها پس از پخت به راحتی جدا می مانند.

گندم بلغور ریز نیاز به پخت و پز ندارد، فقط در آب داغ خیسانده می شود. همانطور که در بالا ذکر شد، در برخی موارد می توان آن را بدون پخت و پز در مقادیر بسیار کم نیز استفاده کرد.

چند دستور پخت بلغور گندم

حالا بلغورتان را پخته اید، با آن چه کار می کنید؟

بلغور درشت پخته شده طبق دستور زیر یک غذای جانبی عالی برای هر غذای گوشتی یا حبوباتی است. مخصوصاً با خورش هایی مانند این خورش گوسفند ادویه دار یا کوفته عالی است. من همچنین دوست دارم از بلغور باقی مانده در یک سالاد سالم استفاده کنم.

بلغور خوب برای تهیه تبوله یا این کوفته عدس وگان ترکی بسیار عالی است. یا چرا دست خود را در kısır، نسخه ترکی سالم تر تبوله امتحان نکنید؟

دستور زیر ۴ قسمت سخاوتمندانه بلغور درشت را به عنوان غذای جانبی درست می کند.

گندم بلغور درشت پخته شده روی بشقاب سیاه، از بالا دیده می شود

طرز پخت بلغور گندم

بازده:
۴ وعده
زمان آماده سازی:
۵ دقیقه
زمان پخت:
۱۰ دقیقه
زمان اضافی:
۵ دقیقه
زمان کل:
۵ دقیقه

دستور العمل گام به گام ساده برای گندم بلغور کاملا پخته شده.

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

عناصر

  • ۴ قاشق غذاخوری کره
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱ برگ بو (اختیاری)
  • ۱۰ عدد فلفل دلمه ای کامل (اختیاری)
  • ۲۵۰ گرم بلغور درشت (برای انواع دیگر، به یادداشت های دستور غذا در زیر مراجعه کنید)
  • ۵۰۰ میلی لیتر آب یا آب سبک
  • نمک

دستورالعمل ها

  1. ۳ قاشق غذاخوری کره را به همراه روغن زیتون در یک قابلمه ضخیم روی حرارت متوسط ​​آب کنید. برگ بو و فلفل دلمه ای کامل را اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید. ادویه ها عمق طعم بیشتری به بلغور می بخشند، اما برای نسخه ساده تر، می توان آنها را حذف کرد.
  2. بلغور را اضافه کنید. خوب هم بزنید تا کاملا با چربی ها آغشته شود. آب را اضافه کرده و به خوبی با نمک مزه دار کنید. بگذارید به جوش بیاید، حرارت را کم کنید و درب آن را بگذارید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.
  3. بعد از ۱۰ دقیقه حرارت را بردارید و پنج دقیقه دیگر بگذارید. اگر وقتی قابلمه را از روی حرارت بردارید کمی آب در قابلمه باقی مانده بود نگران نباشید، در زمان استراحت جذب می شود. وقتی بلغور به مدت ۵ دقیقه از روی حرارت خارج شد، برگ بو و فلفل دلمه ای را بردارید. ۱ قاشق غذاخوری کره باقی مانده را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. با نمک و فلفل مزه دار کنید و بلافاصله سرو کنید.

یادداشت

برای طعم بیشتر، به جای آب از استاک استفاده کنید من آب مرغ یا سبزیجات خانگی را دوست دارم. اگر موجودی شما کاملاً غلیظ است، می‌خواهید آن را رقیق کنید تا بر طعم بلغور غلبه نکنید. من هرگز از مکعب های استوک استفاده نمی کنم، اما این یک ترجیح شخصی است.

در صورت استفاده از بلغور تیره یا سبوس دار، می توانید از همان روش استفاده کنید اما زمان پخت ممکن است متفاوت باشد.

برای بلغور ریز یا نیمه ریز، روش فوق مناسب نیست بلغور ریز معمولاً به جای جوشاندن در آب داغ خیسانده می شود، مثلاً در کیسیر ترکی یا کوفته عدس (به متن بالا مراجعه کنید).

بلغور باقیمانده به خوبی در یخچال نگهداری می شود. در ظرف در بسته نگهداری کنید و ظرف چند روز استفاده کنید. می توانید آن را دوباره گرم کنید و به عنوان کناری استفاده کنید یا آن را سرد به عنوان بخشی از سالاد استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من