یک شاورما مرغ “تشکیل شده” در یک رستوران تل آویو تأثیر ماندگاری بر من گذاشت. این سرگرمی از آن غذا درست به اندازه آنچه من تقریباً یک دهه پیش داشتم، خوشمزه است. مرغ آبدار و چاشنی شاورما روی بستری از ماست تاهینی همراه با سالاد خرد شده سرو می شود. درست کردن آن از آنچه به نظر می رسد ساده تر و فوق العاده خوشمزه است!

گاهی اوقات اتفاقات زندگی اهمیت غیر منتظره ای پیدا می کنند. چند سال پیش، یک پرواز لحظه آخری برای دیدار یکی از دوستانم در تل آویو رزرو کردم. با انتظاری بیش از یک هفته خوب با دوستم، با چیزی کمتر از یک رویکرد جدید به غذایی که می خوردم بازگشتم.

طرز تهیه مواد تازه، نحوه ترکیب آنها، گیاهان دارویی، ارائه. همه چیز فوق العاده الهام بخش بود. من همه را وارد کردم.

و به لندن برگشتم، همانطور که در آن زمان خانه من بود، به آرامی اما مطمئناً بسیاری از آن را با سبک آشپزی خودم تطبیق دادم. تا امروز به من شکل می دهد.

اصلا شاورما چیست؟

این شاورما مرغ با ماست تاهینی تلاشی برای بازسازی یکی از بهترین غذاهایی است که در آن سفر خوردم: یک شاورما مرغ “تشکیل شده” که واقعاً اصلاً یک شاورما نبود، بلکه مرغ چارما بود. این یکی از چندین غذا به عنوان بخشی از یک وعده غذایی مقرون به صرفه “ناهار تجاری” در یک رستوران مجلل بود.

مسلماً عنوان غذا کمی گمراه کننده است. شاورما عربی است اما فرض بر این است که از ترکی آمده است دور زدن، به معنی چرخیدن. به این ترتیب، شاورما و چرخشی (ترکی به معنای چرخش) اساساً همان چیزی است: مقادیر زیادی گوشت روی یک سیخ انباشته شده که به دور نوعی منبع گرما می چرخد.

با این حال، این دو کلمه معانی متفاوتی دارند. دونر ترکی، شاورما عربی است. چاشنی آن متفاوت است. بنابراین، طعم نیز همینطور است.

بنابراین منظور من چیست، یا بهتر است بگوییم، رستورانی که در آن این غذا را خوردم، منظور از شاورما تخریب شده چیست؟ کاملاً به سادگی طعم یک بسته بندی شاورما، همانطور که اسرائیل تهیه می شود، اما به روشی متفاوت تهیه و سرو می شود.

و چه راهی!

مرغ چارمای آبدار با طعم های خوشمزه!

مرغ با ادویه ملایم با یک ماست تاهینی متعادل می شود، یک مشت گشنیز که نه تنها به طراوت می بخشد، بلکه کل آن را به هم متصل می کند. ساده و در عین حال پیچیده – شاید به همین دلیل است که خیلی خوب کار می کند.

من مدتهاست از مخلوط ادویه ای که از بازار تل آویو خریده بودم برای درست کردن این غذا استفاده می کردم، اما مدت هاست که آن را تمام کرده ام. بنابراین من با مخلوط‌های مختلف ادویه‌های خانگی آزمایش کرده‌ام (مخلوط ادویه‌های شاورما را در گوگل جستجو کنید و خواهید دید که چرا آزمایش خود تنها راه رو به جلو است).

دارم نزدیک میشم دقیقا مثل اونی که من داشتم نیست ولی واقعا خوبه فقط مقدار مناسب ادویه و نسبتا ملایم. چون شاورما قرار است ملایم باشد. در صورت تمایل، فلفل دلمه ای تازه یا ترشی را اضافه کنید.

وقتی صحبت از مرغ می شود، فیله ران برای این غذا به مراتب برتر از سینه است. آنها غذای بسیار آبدارتر و وسوسه انگیزی می سازند، و من حتی اگر بتوانید ران را بگیرید، سینه را هم در نظر نمی گیرم. اما اگر مجبور باشید، سینه نیز کار می کند. فقط کمی خشک شده و کمتر خوشمزه می شود.

طرز سرو مرغ ادویه دار شاورما

با روح شاورما «تشکیل‌شده»، من دوست دارم مرغ و سالاد را روی بستری از ماست تاهینی سرو کنم. در کنار آن، مقداری نان تازه (پیتا یا لواش خیلی خوب می شود، اما نان پیده، فوکاچیا یا حتی نان خمیر ترش هم همینطور).

برای اینکه آن را به عنوان یک وعده غذایی درست کنم، با یک سالاد خوب شروع می کنم و سپس آن را به عنوان غذای اصلی سرو می کنم. چون با مرغ ادویه دار شاورما، ماست تاهینی و نان به هیچ چیز دیگری نیاز ندارید.

ساندویچ درست کن!

بدیهی است که هیچ اشکالی در بازسازی کل چیز و سرو کردن آن به عنوان بسته بندی یا پر شده در پیتا وجود ندارد. حتی می‌توانید آن را به سبک تاکو شبانه سرو کنید و تمام قسمت‌های تشکیل‌دهنده آن را جداگانه روی میز قرار دهید، و به افراد اجازه می‌دهید تا بسته‌بندی‌ها یا پیت‌های شکم‌شده خود را بر حسب مورد بسازند.

در این مورد، من نکات مفیدی را در یادداشت های زیر ارائه کرده ام. من مطمئناً مقداری خیارشور در کنار آن اضافه می‌کنم – حتی اگر یک سس چیلی در کمد داشته باشید.

بسته به اینکه چه چیز دیگری (اگر چیزی) پیشنهاد می کنید، دستور غذا ۲ تا ۴ عدد است.

 

مرغ ادویه دار شاورما با ماست تاهینی در قابلمه سنتی از سطح چشم دیده می شود

شاورما مرغ با ماست تاهینی

بازده:
۲-۴ قسمت

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

عناصر

  • ۶۰۰ گرم فیله ران مرغ (در صورت لزوم سینه)، به صورت نوار برش دهید
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان یا روغن خنثی دیگر
  • ۲ پیاز، پوست کنده، نصف کرده و به ورقه های ۳/۴ سانتی متری برش دهید
  • ۲۰ گرم (دسته کوچک) گشنیز تازه یا سبزی دیگر در صورت تمایل
  • اب
  • نمک و فلفل

ماریناد شاورما

  • ۲ قاشق چایخوری زیره آسیاب شده
  • ۲ قاشق چایخوری پاپریکا شیرین
  • ۱ قاشق چایخوری فلفل دلمه ای آسیاب شده
  • ۱ قاشق چایخوری فلفل اورفا (ایزوت بیبر
  • ½ قاشق چایخوری زردچوبه آسیاب شده
  • ¼ قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده
  • خرج کوچک میخک آسیاب شده
  • ۲ حبه سیر، پوست کنده و ریز خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • ½ قاشق چایخوری نمک
  • ¼ قاشق چایخوری فلفل آسیاب شده

سالاد خرد شده

  • ۲ عدد گوجه فرنگی، به مکعب های ۱ سانتی متری خرد شده
  • ۳-۴ خیار خاورمیانه به مکعب های ۱ سانتی متری یا ۱ خیار بزرگ، هسته برداشته و به مکعب های ۱ سانتی متری برش داده می شود.
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • نمک و فلفل

ماست تاهینی

  • ۴۰۰ گرم ماست (ترجیحا به سبک یونانی)
  • ۱۰۰ گرم تاهین
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو
  • نمک و فلفل

دستورالعمل ها

  1. ماریناد را با مخلوط کردن همه مواد ماریناد درست کنید. خوب با مرغ مخلوط کنید، مطمئن شوید که تمام قطعات از همه طرف به درستی پوشش داده شده اند. روی آن را بپوشانید و در صورت امکان دو ساعت یا یک شب در یخچال قرار دهید.
  2. ماست تاهینی را با مخلوط کردن ماست، تاهین و آبلیمو درست کنید. با نمک و فلفل مزه دار کنید.
  3. سالت خرد شده را با مخلوط کردن گوجه فرنگی، خیار، روغن زیتون فرابکر و آب لیمو درست کنید. با نمک و فلفل مزه دار کنید.
  4. یک ماهیتابه بزرگ با کف ضخیم را روی حرارت زیاد گرم کنید. پیاز را در روغن آفتابگردان تفت دهید تا رنگ شود، ۲ تا ۳ دقیقه. هر از گاهی هم بزنید، مطمئن شوید که به پیاز زمان می‌دهید تا درست سرخ شود.
  5. حرارت را تا متوسط ​​کم کنید. مرغ را به همراه ماریناد آن اضافه کنید. یک یا دو دقیقه به پختن ادامه دهید و مرتب هم بزنید. چند قاشق غذاخوری آب به مخلوط اضافه کنید تا مقداری از ادویه ها از مرغ خارج شود و ادویه ها نسوزند. شما فقط آب کافی می خواهید تا آبدار و جذاب به نظر برسد، اما برای یک سس مناسب کافی نیست. پخت را ادامه دهید تا مرغ پخته شود و در صورت لزوم آب بیشتری اضافه کنید.
  6. ماست تاهینی را با قاشق در ظرف سرو یا بشقاب های جداگانه بریزید. مرغ، سالاد خرد شده و گشنیز تازه را روی آن بریزید.

برای تهیه روکش های سبک شاورما مرغ

  • ماست تاهینی را با استفاده از کمی تاهین رقیق‌تر و اسیدی‌تر کنید. از آن مانند خامه ترش در بسته بندی مکزیکی/تکسمکس استفاده کنید. من همچنین از کمی بیشتر سالاد خرد شده استفاده می کنم، با چند ترشی تزیین می کنم (مورد دلخواه خود را انتخاب کنید) و در صورت تمایل مقداری سس چیلی اضافه می کنم.
  • اگر تعداد کمی از شما وجود دارد، هر قسمت را جداگانه سرو کنید و بگذارید هر کس بسته بندی خود را بسازد، درست مانند آنچه که معمولاً تاکو یا فاهیتا می خورید.
  • لواش یا پیتا خاورمیانه بهترین کار را دارد، اما از هر پوششی که ترجیح می دهید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب
مطالب پر بازدید
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من