غذاهای ترکی تنوع زیادی در موضوع گوشت، بادمجان و گوجه فرنگی دارد. و این به اعتبار آنهاست – با هم آنها کاملاً خوشمزه هستند. همیشه! موساکا ترکی یا مساککا به زبان ترکی، یکی از غذاهای مورد علاقه من است. من اغلب آن را برای یک شام عجیب و غریب و در عین حال ساده در شب درست می کنم.

همه ما در مورد موساکا یونانی می دانیم. اما، این تنها موساکا در شهر نیست. دور از آن.

در واقع، موساکا در سراسر مدیترانه شرقی محبوب است. اگرچه بهتر است آنها را به عنوان یک خانواده از ظروف در نظر بگیرید تا نسخه های مشابه. زیرا آنها در واقع کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

اما اول از همه.

موساکا از کجا می آید؟

واریته یونانی ممکن است مشهورتر باشد، اما ظاهراً موساکا از ترکیه منشا گرفته است.

در زمان عثمانی، این ظرف به دور و بر گسترده می شد. از آنجا به انواع متمایز در خاورمیانه، یونان و بالکان تبدیل شد.

وجه مشترک همه موساکاها سس بادمجان و گوجه فرنگی است. مطمئناً، برخی از نسخه های محلی سیب زمینی یا سبزیجات دیگری را جایگزین بادمجان می کنند.

اما در بیشتر موارد، همه چیز در مورد بادمجان و گوجه فرنگی است.

نسخه یونانی معروف آن البته یک غذای پخته شده در فر از سس گوشت لایه لایه، بادمجان یا سیب زمینی است و روی آن سس بشامل قرار داده شده است.

از طرف دیگر، موساکای لبنانی نوعی خورش بادمجان و نخود است. کاملاً گیاهی و به همان اندازه خوشمزه به عنوان غذای اصلی گرم به عنوان یک مزه سرد.

موساکا ترکی در بشقاب آبی روشن

نسخه ترکی به یونانی نزدیک تر است، اما ساده تر است. موساکای گوشتی، از قسمت های تقریبا مساوی گوشت چرخ کرده، بادمجان و گوجه فرنگی درست می شود. تقریباً می گویم، زیرا هر آشپزی دیدگاه خود را در مورد مقادیر نسبی در اینجا خواهد داشت.

بیشتر بخوانید :  مرغ با عدس سوری و لبنه و زعتر

از بسیاری جهات، موساکای ترکی نیز یک نسخه خورش ساده تر از کلاسیک دیگر ترکیه است. کارنیاریک یا بادمجان پر گوشت از جمله غذاهایی است که خاطرات کودکی را در بین دوستان ترک من بیدار می کند.

طرز تهیه موساکا ترکی

احتمالاً به تعداد آشپزهای (خانگی) در ترکیه، روش های تهیه نسخه ترکی موساکا وجود دارد.

بیشتر آنها به شدت به رب گوجه فرنگی، روغن فراوان و کمی آب برای تهیه سس متکی هستند. این در ترکیه به خوبی کار می‌کند، جایی که هم رب گوجه‌فرنگی و هم روغن با کیفیت بالا را می‌توان به راحتی به دست آورد (اگرچه تولید انبوه کمتر بر کیفیت تمرکز دارد، متأسفانه در اینجا نیز رواج بیشتری پیدا می‌کند).

در این نسخه از روغن کمتر و مخلوط رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی خرد شده استفاده می کنم. این طعم تازه‌تری می‌دهد و برای مواد موجود در خارج از ترکیه مناسب‌تر است (جایی که گوجه‌فرنگی‌های کنسرو شده خرد شده خوب هستند، اما رب گوجه‌فرنگی نه چندان زیاد).

موساکا ترکی روی بشقاب آبی روشن از بالا به پایین

من کمی کیک چیلی دوست دارم و هم خمیر فلفل قرمز تند ترکی (acı biber salçası) و هم فلفل حلب (یا pul biber، اگر ترک هستید) به آن اضافه کردم. تندی هر یک می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، بنابراین با احتیاط استفاده کنید.

اگر دوست دارید، می توانید آن را کاملاً ملایم نیز درست کنید، از خمیر چیلی صرف نظر کنید و فقط به اندازه دلخواه فلفل حلب اضافه کنید. اگر نتوانید هر دو را به دست آورید، باز هم یک شام خوشمزه خواهید داشت – اگرچه طعم زیادی را که خورش را ترکی می کند، از دست خواهید داد.

بیشتر بخوانید :  خورش بره با سیب زمینی

طرز سرو مساککا

موساکای ترکی بهتر است مانند ترکیه با کنار برنج ساده یا بلغور پلو خورده شود. ترک‌ها نان خود را با موسککا نیز دوست دارند، همانطور که تقریباً با هر وعده‌ی غذایی انجام می‌دهند. برای پاک کردن سس عالی است، اما برای من، برنج یا بلغور کربوهیدرات کافی است.

یک سالاد تازه خرد شده از سبزیجات فصل نیز در کنار آن عالی است. هیچ چیز خیلی پیچیده نیست، فقط سبزیجات خرد شده و چند سبزی با آب لیمو و روغن زیتون پوشیده شده است.

نکته! موساکای ترکی برای درست کردن از قبل عالی است، اما هنگام گرم کردن مجدد حتماً با دقت هم بزنید. شما نمی خواهید آن مکعب های بادمجان را له کنید! بهتر است تا جایی که بادمجان ها اضافه می شوند، آن را آماده کنید، جداگانه نگهداری کنید و درست قبل از سرو غذا را تمام کنید.

دستور غذا ۲-۳ عدد با بلغور و برنج و یک کاسه سالاد تازه در کنار آن سرو می شود.

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کم ترش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن همه کاره نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم ششدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بیشتر بخوانید :  فیلم خردکن برسادیس

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

موساکا ترکی در بشقاب آبی روشن

موساکا ترکی (Musakka)

بازده:
۲-۳ قسمت
عناصر

  • روغن زیتون ۴+۲ قاشق غذاخوری
  • ۴۰۰ گرم (حدود ۲ عدد متوسط) بادمجان، قسمتی از پوست کنده و به مکعب های ۳ سانتی متری خرد شده
  • ۱ پیاز، تقریباً خرد شده
  • ۲-۳ فلفل سبز ترکی (çarlıston biber)، خرد شده یا ۱/۲ فلفل دلمه سبز، خرد شده
  • ۳ حبه سیر، ریز خرد شده
  • ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند (یا مخلوط)
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • ۱ قاشق غذاخوری رب چیلی ترکی (acı biber salçası) یا ۱ فلفل قرمز سرخ شده و پوست کنده، ریز خرد شده
  • ۱ قاشق چایخوری شکر
  • ۴۰۰ گرم گوجه فرنگی خرد شده (تازه اگر فصل باشد، اگر نه کنسرو شده)
  • ۲ قاشق چایخوری فلفل حلب (پل بیبر) یا به دلخواه
  • یک مشت کوچک جعفری برگ تخت خرد شده
  • اب
  • نمک و فلفل

دستورالعمل ها

  1. فر را با دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد (۴۴۵ فارنهایت) گرم کنید.
  2. مکعب های بادمجان را با ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون و مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید. روی یک ورقه پخت قرار دهید. تفت دهید تا بیرون نرم و بیرون طلایی شود، ۲۰ تا ۲۵ دقیقه یا بیشتر.
  3. در همین حال، یک ماهیتابه ته ضخیم را روی حرارت متوسط/بالا گرم کنید. گوشت را در ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون سرخ کنید و در حین حرکت آن را تقریباً خرد کنید (بهتر است که مقداری تکه های آن را کمی کلفت بگذارید). کنار بگذارید.
  4. حرارت را تا متوسط ​​کم کنید. پیاز و فلفل سبز را با کمی نمک در ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده (یا به مقدار لازم) تفت دهید تا نرم شود اما قهوه ای نشود و مرتباً ۸ تا ۱۰ دقیقه هم بزنید.
  5. سیر، رب گوجه فرنگی، رب فلفل (یا فلفل کبابی) و شکر را اضافه کنید. یک یا دو دقیقه، مدام هم بزنید تا کاملا معطر شود، سرخ کنید.
  6. گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ۲۰۰ میلی لیتر آب را اضافه کنید. خوب مخلوط کنید. با نمک و فلفل مزه دار کنید. بگذارید بجوشد، سپس حرارت را کم کنید و بگذارید بجوشد تا گوجه فرنگی ها شکسته شوند و طعم ها شروع به تنظیم شدن کنند، حداقل ۱۰-۱۵ دقیقه.
  7. با احتیاط بادمجان کبابی و جعفری پهن برگ را اضافه کنید. اگر می خواهید نمک، فلفل یا تکه های فلفل بیشتری اضافه کنید دوباره بررسی کنید. ۵-۱۵ دقیقه به جوشیدن ادامه دهید تا بیشتر آب تبخیر شود (باید غلیظ تر از عکس باشد). زیاد هم نزنید وگرنه بادمجان ها را له می کنید. گرم سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من