فروشگاه اینترنتی برسادیس

تعداد کمی از غذاها به اندازه کیسیر در کارنامه شما مفید هستند. یک سالاد بلغور خوشمزه و سیر کننده است که به تنهایی از آن لذت می برید، اما همچنین به عنوان یک مزه یا غذای جانبی با هر گوشت یا سبزیجاتی عالی است. این دستور العمل ساده ای است که من برای درست کردن کیسیر ترکی در کمتر از ۱۰ دقیقه استفاده می کنم!

وقتی اوایل امسال از من برای پختن یک مهمانی مزه در برنامه عید پخش کننده ملی نروژ NRK دعوت شدم، یک درخواست وجود داشت. چطور می شود که کیسیر را یکی از غذاها درست کنیم؟

خب البته من کسیر درست میکنم!

این دستور پخت گندم بلغور تند سنت های طولانی دارد و بیشتر از یک مزه است. برای روز بعد باقیمانده های عالی را درست می کند و به همان اندازه که به عنوان یک غذای جانبی عمل می کند مانند مزه عمل می کند.

کسیر چیست؟

کیسیر یک سالاد تند بلغور ترکی گندم است. این یکی از اساسی ترین و محبوب ترین غذاهای ترکی است و در سراسر کشور خورده می شود. در ترکی املای صحیح آن است عقیم (کهسار تلفظ می شود).

تنوع منطقه ای ظرف می تواند کاملاً متفاوت باشد. بهترین (و به نظر من بهترین) نسخه ها در جنوب شرقی یافت می شوند. بیشتر در غرب، مردم طعم‌های لطیف‌تر و ملایم‌تر را ترجیح می‌دهند و چاشنی لیمویی بیشتری را به ملاس انار و رب فلفل تند نسخه‌های جنوب شرقی ترجیح می‌دهند.

خاستگاه کیسیر در واقع شامی است. این به وضوح از طعم و مزه پررنگ آن مشخص است که بیشتر در غذاهای عربی نسبت به ترکی معمول است.

فرق تبوله و کصیر

در واقع کاملاً محتمل است که کیسیر منشأ مشترکی با تبوله، سبزی لبنانی و سالاد بلغور داشته باشد.

برخلاف تصور بسیاری از جمله لبنانی ها و فلسطینی ها، تبوله زندگی خود را به عنوان سالاد بلغور در کوه های لبنان آغاز کرد. تنها با گذشت زمان این ظرف به شکل فعلی خود تکامل یافت. این روزها، حداقل در خاورمیانه، قبل از هر چیز یک سالاد گیاهی است. بلغور نقش مکمل را بر عهده می گیرد.

اعتقاد بر این است که سالاد کیسیر ترکی خود از شکل اولیه تبوله شکل گرفته است. با این حال، در ترکیه، بلغور عنصر اصلی باقی مانده است. کیسیر یک سالاد بلغور است، گیاهان فقط نقش کوچکی دارند.

از کدام بلغور برای کسیر استفاده کنیم

اگر به یک خواربارفروش خاورمیانه رفته باشید، احتمالاً انتخاب های زیادی را در قفسه های بلغور دیده اید.

بلغور اساساً گندم آب پز، خشک شده و ترک خورده، ترجیحاً گندم دوروم است. این در بسیاری از خاورمیانه و ترکیه رایج است، جایی که دانه غالب بود تا زمانی که برنج بلغور را به رتبه دوم کاهش داد. بلغور طعم آجیلی دارد که به آن شخصیت بیشتری نسبت به برنج می‌دهد و با طعم‌های معمولی غذاهای خاورمیانه‌ای و ترکی کار می‌کند.

تفاوت بین انواع بلغور معمولاً در اندازه آنهاست.

بلغور درشت (سمت چپ) و بلغور ریز (راست). برای کسیر هم مثل تبوله از بلغور ریز استفاده کنید.

رایج‌ترین گونه‌ها آن‌هایی هستند که معمولاً در ترکی با عنوان برچسب زده می‌شوند پلو، که دانه های درشتی شبیه خیز هستند و کوفتهکه دانه های ریز شبیه کوسکوس ریز هستند. اولی معمولا برای پختن پلو بلغور استفاده می شود (مشابه طرز پخت برنج).

بلغور کوتلیک بیشتر در خمیرها (مانند کوفته های گیاهی) یا – در واقع – برای سالاد بلغور مانند کیسیر استفاده می شود. من توصیه می کنم آن را جستجو کنید، اما اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، یک کوسکوس خوب به عنوان یک جایگزین خوب کار می کند.

این روزها می توانید بلغور املا نیز بگیرید. این رنگ و طعم کمی متفاوت دارد. تفاوت های تغذیه ای نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که بلغور املا معمولاً طعم قوی تری دارد و همیشه خوب عمل نمی کند.

من توصیه می کنم از بلغور املا (یا ترکیبی از بلغور گندم دوروم و اسپل شده) فقط برای پلوهای ساده استفاده کنید. در غذاهایی مانند کسیر، طعم تندتر آن بیش از حد با چاشنی های غذا تداخل می کند.

طرز تهیه کیسیر

درست کردن کسیر نمی تواند آسان تر باشد! در واقع، بزرگترین کار احتمالاً تامین مواد اولیه است.

علاوه بر بلغور مرغوبی که در بالا توضیح داده شد، باید رب فلفل تند ترکی و ملاس انار نیز تهیه کنید. می توانید رب گوجه فرنگی و فلفل چیلی را جایگزین رب فلفل تند کنید. اما هر کاری که می کنید، ملاس انار را کم نگذارید.

متأسفانه، ملاس انار موجود در بازار از نظر کیفیت بسیار متفاوت است. انواع ارزان‌تر اغلب یک معجون شربت گلوکز با طعم‌دهنده‌های مصنوعی زیاد و فقط کمی انار واقعی است. اینها اغلب خیلی شیرین هستند و طعم مناسبی به ماجراجویی های آشپزخانه ترکیه یا خاورمیانه شما نمی دهند.

بنابراین من همیشه پیشنهاد می کنم قبل از خرید برچسب ها را بررسی کنید. انار باید تنها ماده باشد – یا حداقل ماده اصلی. همچنین مراقب بطری هایی باشید که برچسب «سس انار» دارند. اینها معمولاً بسیار شیرین هستند و باید از مصرف آنها اجتناب کرد.

اگر در ترکیه هستید، ملاس انار موجود در Turunc Gida را به شدت توصیه می کنم. آنها به سراسر ترکیه ارسال می شوند.

من از ملاس انار سنتی استفاده می کنم (شربت انار به زبان ترکی) از ۱۰۰% آب انار تهیه شده است. حتی اگر نیاز به تکیه بر مواد تولید شده تجاری دارید، حتما برچسب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید ملاس انار شما تا حد امکان طبیعی است و شیرین نشده است.

درست است که برخی در بخش‌های غربی ترکیه، که بیشتر به طعم دادن لطیف غذاهایشان عادت دارند، ترجیح می‌دهند فقط آب لیمو اضافه کنند، اما من واقعاً فکر می‌کنم که ترشی ترش و شیرین ملاس انار واقعاً این سالاد بلغور گندم را بالا می‌برد.

درست کردن کیسیر کمتر از ۱۰ دقیقه طول می کشد!

با در دست داشتن مواد اولیه، این دستور کیسیر به معنای واقعی کلمه پنج دقیقه طول می کشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که رب گوجه فرنگی و فلفل تند را با آب جوش مخلوط کنید، سپس بلغور را اضافه کنید تا خیس بخورد. بلغور به قدری ریز است که نیازی به پختن ندارد و فقط در مایع داغ خیسانده می شود.

در حالی که بلغور در حال خیساندن است، سبزی های باقی مانده را به سادگی خرد کنید. وقتی بلغور آماده شد، همه را با هم مخلوط می کنید و کارتان تمام است!

برخی ممکن است متوجه شوند که خیار در دستور غذای من وجود ندارد. خیار در واقع یک افزودنی رایج است.

تا آنجا که من می توانم بگویم، این یک اضافه شده متأخر است و یک اضافه اصلی نیست. در هر صورت من بدون خود را ترجیح می دهم. فکر نمی کنم با مواد دیگر همخوانی خوبی داشته باشد. اگر دلم می خواهد خیار خنک کننده ای داشته باشم، در کنار آن یک کیک پر از خیار و سبزی سرو کنم!

هر چند دلیل دیگری هم وجود دارد. Kisir باقی مانده های درخشانی را می سازد که تقریباً با هر چیزی کار می کند. در واقع، یکی از آن سالادهای کمیاب است که مانند خورش، طعم آن در ۲۴ ساعت اول بهبود می یابد.

با این حال خیارها تردی خود را از دست می دهند و ظرف چند ساعت خیس می شوند. بدون خیار در مخلوط، کیسیر بهتر حفظ می شود و می توان در طی چند روز از آن لذت برد.

طرز سرو سالاد بلغور ترکی تند

Kisir یک افزودنی عالی برای هر میز مزه ای است که هم طعم و هم یک عنصر پرکننده را به مایه مزه شما اضافه می کند. در این صورت، بهتر است آن را در پیمانه های کوچک کاهوی نگینی بچه سرو کنید. یا می توانید آن را ساده نگه دارید و در ظرفی با کاهو در کنار آن سرو کنید تا افراد خودشان آن را بردارند. یا البته می توانید فقط کاهو را به طور کلی حذف کنید.

در فصل، مرسوم است که سالاد را با برگ های تازه تاک در مناطق خاصی از کشور سرو کنید. در جنوب شرقی، جایی که سنت‌های کیسیر قوی‌ترین هستند، معمولاً برای پذیرایی از مهمانان در خانه شما سرو می‌شود.

اما مفیدتر از همه این است که این سالاد بلغور ترکی یک سالاد جانبی عالی با تقریباً هر چیزی است. مرغ، ماهی یا گوشت کبابی، کیسیر همیشه دوست شماست! البته به خاطر داشته باشید که کیسیر بسیار خوش طعم است. بر این اساس، پروتئین خود را به سادگی برای جلوگیری از تداخل طعم ها آماده کنید.

ظاهراً کسیر در کنار املت نیز محبوب است. و اگر به دنبال یک گزینه گیاهی هستید، کافی است مقداری نخود و مقداری برگ سبز به آن اضافه کنید و یک کاسه سالاد سیرکننده، مغذی و کاملاً خوشمزه برای خود تهیه کنید!

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کمتر اش کنی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن برسادیس نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم شدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

کیسیر (سالاد بلغور ترکی تند گندم)

کیسیر (سالاد بلغور ترکی تند گندم)

بازده:
۴-۸ وعده
عناصر
  • ۳۵ گرم (۲ قاشق غذاخوری) رب گوجه فرنگی
  • ۱۵ گرم (۱ قاشق غذاخوری) رب فلفل تند ترکیه
  • ۲۰۰ میلی لیتر (⅘ فنجان) آب جوش
  • ۲۰۰ گرم (۱ فنجان) بلغور ریز (بلغور کوفته)
  • ۶ عدد پیاز بهاره، ریز خرد شده
  • ۲۵۰ گرم (۲ اندازه متوسط) گوجه فرنگی، به مکعب های کوچک خرد شده
  • ۴۰ گرم جعفری برگ تخت (بدون ساقه ضخیم)، ریز خرد شده
  • ۶ قاشق غذاخوری (۹۰ میلی لیتر / ⅓ فنجان) روغن زیتون فوق بکر
  • ۲ قاشق غذاخوری ملاس انار
  • ۱ قاشق چایخوری پول بایبر (فلفل حلب) یا فلفل های چیلی دیگر برای طعم دادن
  • نمک و فلفل

دستورالعمل ها

  1. رب گوجه فرنگی، رب فلفل تند (در صورت استفاده) و آب جوش را با هم مخلوط کنید تا کاملا مخلوط شوند. بلغور را هم بزنید. ۱۰-۲۰ دقیقه کنار بگذارید تا بلغور نرم شود و کمی خنک شود.
  2. بلغور را با بقیه مواد مخلوط کنید. با نمک و فلفل مزه دار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب
مطالب پر بازدید
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من