نخود و هویج پایه ای عالی برای طعم دادن هستند. هر دوی آنها قوی، خاکی و تند را دوست دارند. این غذای ساده ناهار از نخود گرم با هویج و زیره کبابی – و چند ادویه دیگر که همه آن طعم‌های خوب را نشان می‌دهد – یکی از غذاهای مورد علاقه من در زمستان است.

هویج ساده شاید سبزی مورد علاقه من باشد. خاطرات ما به دوران کودکی من برمی گردد. مادرم هویج‌های خودش را در باغ می‌کارید و در کارتن‌های شیر قدیمی می‌کارید تا مگس‌های هویج را دور نگه دارد.

آه طعم هویجی که تازه از آن کارتن های پر از خاک بیرون کشیده شده است! شیرین و ترد – من آنها را همانطور که بودند می خوردم.

آن هویج ها غذای آخر تابستان بود. در ترکیه، جایی که من در چند سال گذشته زندگی می کردم، هویج یک سبزی زمستانی است. در تابستان، آنها فیبری هستند و فاقد طعم هستند. در اکتبر، نوامبر، آنها شروع به شیرین تر و طعم تر شدن می کنند. و ترد. آنها به جای سختی، ناگهان دوباره تند می شوند.

اگرچه برخی از تامین کنندگان ارگانیک کاملاً مناسب هستند، اما من در تلاش برای یافتن هویج به همان اندازه هویج های دوران کودکی ام اینجا هستم. سبزیجات ریشه‌دار و توت‌ها احتمالاً دو موردی هستند که شمال همیشه خاک و آب و هوای مدیترانه را شکست می‌دهد.

اما خبر خوب این است که هویج پخته شده نیز خوشمزه است! مخصوصا برشته شده، با طعم دهنده های فراوان.

تفاوت زیره و زیره در چیست؟

بنا به دلایلی، زیره و زیره هم در ترکیه، جایی که من اکنون زندگی می کنم و هم در نروژ، جایی که من بزرگ شده ام، گیج کننده هستند.

هویج تفت داده شده، نخود گرم و زیره از بالا دیده می شود

مورد دوم بیشتر یک مسئله زبان است. به دلایلی غیرقابل توضیح، برخی از سرآشپزها (و بنابراین دستور العمل های آنها) اصطلاح سوئدی را انتخاب می کنند به هر حال هنگامی که به زیره سیاه اشاره می کنیم، حتی اگر یک کلمه نروژی کاملاً کافی و غیر گیج کننده (karve) داریم. وقتی دیگران (به اشتباه و با تنبلی) کلمه انگلیسی cumin را به ترجمه می کنند به هر حال، می توانم بفهمم که چرا مردم گیج می شوند.

بیشتر بخوانید :  حمص با گوشت گاو ادویه دار بهارات

در ترکیه، این سردرگمی بیشتر به دلیل عدم وجود زیره سیاه در غذاهای محلی است. به آن زیره فرانسوی می گویند (زیره سیاه) ترکی است، اما در خارج از بهترین فروشندگان موجود در بازارهای عمده ادویه جات، حتی فروشندگان ادویه جات که می دانند به دنبال چه هستید را پیدا کنید. در عوض زیره معمولی را پیشنهاد می کنند.

در حالی که به نظر شبیه هستند، زیره و زیره دارای مشخصات طعمی متفاوتی هستند. زیره خاکی و گرم کننده است، زیره زیره تلخ تر، تقریباً فلزی است.

هر دوی آنها با هویج سوخاری بسیار خوب کار می کنند. در این غذا من زیره سیاه را انتخاب کردم، اگرچه در این نمونه خاص، اگر به جای آن از زیره استفاده کنید، نتیجه ای خوشمزه (اگر متفاوت باشد) نیز خواهید داشت.

گرم نخود و هویج کباب شده عاشق طعم های قوی هستند

با این حال، زیره تنها چیزی نیست که به خوشمزه شدن این غذا کمک می کند. این حتی غالب ترین طعم نیست. اگرچه من هر بار که یک دانه زیره سیاه ترد و برشته را گاز می زنم، طعم آن را دوست دارم.

هویج در فر کباب می شود
پختن نخود روی اجاق گاز

هویج بو داده طعمی بسیار شیرین دارد که برای ایستادن در برابر چاه ادویه جات مناسب است. عسل به ظاهر شیرینی طبیعی و متعادل کردن ادویه ها کمک می کند.

به سینی تفت دادن کمی سرکه هم اضافه می کنم. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما طعم سرکه را در هویج شما ایجاد نمی کند. من این ایده را از تعدادی غذا در غذاهای اروپای شرقی (و چند غذای ترکی نیز) گرفتم که در آن سبزیجات ترشی یا تخمیر شده به سیب زمینی سرخ شده اضافه می شود. گاهی اوقات، آنها حتی عنصر اصلی هستند.

در اینجا، من فقط به اندازه ای اضافه می کنم که یک تعادل اسیدی به شیرینی هویج اضافه کنم. طعم هویج را بیشتر تشدید می کند. اما مطمئن باشید طعم ترشی را نخواهند داشت.

پنیر فتا همیشه دوست خوب نخود و هویج کبابی است. می توانید از پنیر شور دیگری مانند حلومی نیز استفاده کنید. یک سس ماست تند گزینه دیگری است. در صورت استفاده از حلومی، ابتدا آن را برش دهید و در روغن کمی تفت دهید.

نخود پخته شده به هویج تفت داده شده اضافه می شود
با دست لیمو را روی نخود و هویج تفت دهید

گشنیز (سیلانترو) طراوت و طعمی را به آن اضافه می کند که کاملاً با ادویه زیره سیاه و دانه گشنیز مطابقت دارد! اگر گشنیز دوست ندارید، جعفری برگ تخت را تقریبا می توان در غذاهایی که گشنیز تازه مصرف می کنند جایگزین کرد.

بیشتر بخوانید :  تخم مرغ ترکی با ماست و کره چیلی (Çılbır)

در اینجا، تقریباً هر گیاه نرم دیگری که ترجیح می دهید نیز کار خواهد کرد. به عنوان مثال ریحان، ترخون یا مخلوطی از گیاهان. اگر از گیاهان با طعم قوی تر (مانند ترخون) استفاده می کنید، ممکن است کمی کمتر از مقدار پیشنهادی برای گشنیز بخواهید. به جوانه های چشایی خود اعتماد کنید.

طرز سرو نخود گرم با هویج و زیره کبابی

من این غذای نخود گرم را با هویج کبابی و زیره برای ناهار سرو می کنم. به عنوان یک شام سبک نیز عالی است.

تنها چیزی که در کنار آن لازم است نان تازه است. من خمیر مایه را ترجیح می‌دهم، اما نان‌های پیتا یا تابه‌ای هم خیلی خوب کار می‌کنند. یا چرا پید را با زعتر امتحان نکنید؟

هویج تفت داده شده، نخود گرم و زیره از کناره دیده می شود

اگر برای شام سرو می شود، این غذا در کنار مرغ پیشنهاد می شود. در واقع، با بیشتر گوشت های ساده و سرخ شده کار می کند. و البته هر شامی که در آن دو یا سه غذای متوسط ​​مختلف سرو کنید، همانطور که من اغلب انجام می دهم.

من آن را در کنار خورش سرو نمی کنم. احتمالاً طعم ها با هم برخورد می کنند، بنابراین وقتی خورش درست می کنم، ترجیح می دهم کناره ها را از نظر طعم ساده تر نگه دارم.

دستور العمل ۳-۴ قسمت دارد. هر باقیمانده به خوبی برای چند روز در یخچال نگهداری می شود، اگرچه من برگ های گشنیز را جدا می کنم (آنها به سرعت پژمرده می شوند). سرو سرد در یخچال طعم آن را کمرنگ می کند، پس قبل از (دوباره) خوردن آن را مدتی کنار بگذارید.

 

هویج تفت داده شده، نخود گرم و زیره از نزدیک دیده می شود

نخود گرم با هویج و زیره کبابی

بازده:
۳-۴ وعده

وقتی داخل آشپزخانه داری کار میکنی باید بتونی به لوازم آشپزخونه ات اعتماد کنی . برندی که بشه هم بهش اعتماد کرد و هم گارانتی معتبر داشته باشه تو آشفته بازار امروز زیاد پیدا نمیشه ولی می تونی با محصولات برسادیس این مشکل رو کم ترش کنی

بیشتر بخوانید :  لیموهای نگهداری شده خانگی

برای آشپزی کردن . داشتن یه خردکن همه کاره نیازه که هم کارهای خردکردن مواد اولیه از سبزی و میوه و گوشت و مرغ و ادویه رو برات تو چند ثانیه کاملا یکدست خرد کنه . در زمان آشپزی و انجام کارهای خانه اگر خسته هم ششدید می توانید یک لیوان قهوه اسپرسو یا آیس لاته و… را با اسپرسو ساز برسادیس نوش جان کنی و با انرزی بیشتر به انجام بقیه کارهای مربوطه ادامه دهید

بعد از رفع خستگی اگر نیاز به سرخ کردن مواد دارید می توانید از سرخ کن برسادیس استفاده کنید این دستگاه می نواند برایتان بدون نیاز به روغن مواد اولیه را کاملا سرخ کرده و با بخار پز نماید. شاید پس از آشپزی و کار در خانه نیاز به جارو زدن داشته باشید . جاروبرقی برسادیس با موتور قدرتموند و بی صدای خودش می تواند انجام این کار را برایتان لذت بخش کرده و با سرعت و دقت بالا هر نوع آلودگی را از بین ببرد

عناصر

  • ۵۰۰ گرم هویج، به شکل چوب های تقریباً مساوی (یا هر شکل دیگری که ترجیح می دهید)
  • ۳ + ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون (من از روغن زیتون خالص استفاده می کنم)، به اضافه مقدار اضافی برای سرو
  • ۱ قاشق غذاخوری شراب سفید یا سرکه سیب
  • ۱ قاشق چایخوری عسل
  • ۱ ۱/۲ قاشق چایخوری دانه گشنیز کامل
  • ۱ قاشق چایخوری دانه زیره کامل
  • ۳ حبه سیر، ریز خرد شده
  • ۵۰۰ گرم نخود پخته (از ۲۰۰ گرم خشک، خیس خورده و پخته شده، یا قوطی ۲×۴۰۰ گرم، آبکش شده و آبکش شده)
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو یا به دلخواه
  • پنیر فتا ۷۵ گرم
  • ۱ قاشق چایخوری فلفل حلب (پل بیبر) یا هر فلفل چیلی دیگر برای طعم دادن
  • یک مشت (۱۰ گرم) برگ تازه گشنیز یا جعفری برگ تخت، خرد شده
  • اب
  • نمک و فلفل

دستورالعمل ها

  1. فر را از قبل با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد (۴۳۰ فارنهایت) گرم کنید، حرارت بالا و پایین را گرم کنید.
  2. هویج را با ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون، سرکه، عسل، تخم گشنیز، زیره سیاه و کمی نمک و فلفل مخلوط کنید. به سینی برشته (در صورت تمایل با ورقه پخت پوشانده شده) منتقل کنید، مطمئن شوید که سینی بیش از حد شلوغ نباشد. حدود ۲۰-۲۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا هویج ها نرم شوند و از لبه های آن شروع به تیره شدن کنند.
  3. ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده را در یک ماهیتابه ته ضخیم روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. ۲۰-۳۰ ثانیه سیر را سرخ کنید تا زمانی که عطر آن منتشر شود اما هنوز رنگ نگیرد. نخود و مقداری آب (۶۰-۷۰ میلی لیتر) را اضافه کنید. برای بهترین نتیجه، از نخودی که از خشک شده جوشانده اید و از آب پخت نخود به عنوان مایع خود استفاده کنید. بگذارید به جوش بیاید و بگذارید بجوشد تا مایع تقریباً کاملاً تبخیر شود. این باعث می شود طعم سیر ملایم تر شود. اگر طعم سیر قوی‌تری را ترجیح می‌دهید، از اضافه کردن مایع صرفنظر کنید و به سادگی نخود را در روغن سیر گرم کنید. حرارت را بردارید.
  4. وقتی هویج آماده شد، نخود گرم را به سینی تفت دهید. آب لیمو را فشار داده و خوب مخلوط کنید. نمک، فلفل و آب لیمو را میل کنید.
  5. روی آن پنیر فتا، فلفل چیلی و سبزی ها را اضافه کنید. من همچنین دوست دارم کمی روغن زیتون اضافی روی آن بپاشم. بلافاصله سرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من